• ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
ترکیب بندی در عکاسی خیابانی ۶ – مثلث ها

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی اریک کیم

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی ۶ – مثلث ها

سلام. چطوری؟

سومین ماه پاییز هم شروع شده و کم کم به آخرین روزهای پاییز امسال میرسیم.

بهترین فرصت برای عکاسی. قدم زدن توی خیابونا و جستجو برای ثبت احساس، امید، عشق و انسانیت میتونه باعث بشه این روزهای سخت رو دوام بیاریم.

که سلاحی جز عشق، امید و انسانیت نداریم.

خب بریم سر ادامه مبحث ترکیب بندی در عکاسی خیابانی.

در ششمین بخش به سراغ یکی دیگه از عناصر ترکیب بندی میریم:

مثلث ها

یکی از چیزایی که باعث تقویت ترکیب بندی عکس میشه وجود مثلث و یا شکلی که مثلث رو تداعی میکنه در کادر عکسه.

مثلث ها با اضافه کردن تعادل و هارمونی باعث پویایی عکس میشن.

erickim composition02 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها

موقع گرفتن این عکس این مرد رو با چهره و تیپ متفاوت، در مرکز لس آنجلس دیدم.

بهش گفتم از تاتوها و تیپش خوشم اومده و اجازه خواستم تا ازش عکاسی کنم.

و روی زمین در مقابلش نشستم تا ازش عکس بگیرم.

چندین عکس گرفتم و سعی کردم در بعضی هاش دسته های دوچرخه رو هم به ترکیب اضافه کنم.

عکس مورد علاقم عکسی هست که دستش رو به سمت هدفون توی گوشش برد و حالت جالبی با دستاش گرفت.

erickim composition01 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها

حقیقتش بعد از عکاسی بود که فهمیدم ترکیب دسته دوچرخه و دستهاش این مثلث رو به وجود آورده.

یکی از چیزایی که درباره ترکیب بندی یاد گرفتم اینه که همیشه نمیشه همه جزئیات ترکیب بندی رو موقع عکاسی دید و تجزیه کرد.

خیلی از عناصر ترکیب بندی در مرحله ویرایش و بازبینی خودشون رو نشون میدن.

هر چه تمرین بیشتری داشته باشی بیشتر میتونی توی ترکیب بندی خبره بشی.

چهار نکته برای عکاسان خیابانی
مطالعه

به صورتی که دیگه به صورت ناخودآگاه در لحظه ی عکاسی، ترکیب های بهتری ببندی.

و البته دانش ترکیب بندی میتونع در مرحله ویرایش هم کمک کننده باشه و باعث بشه عکس هایی که ترکیب بهتری دارن رو انتخاب کنی.

مثلث طلایی

درباره مثلث طلایی و استفاده اون قبلا در آموزش اصول ترکیب بندی پویا صحبت کردیم.

اگه بخوایم به صورت خلاصه بگیم مثلث طلایی روشی برای ایجاد ترکیب بندیه.

erickim composition03 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها

قائده کلی به این صورت هست که ما کادر عکس رو که معمولا یه مستطیل هست در اختیار داریم.

ابتدا یه خط فرضی از یه گوشه به سمت مقابل میکشیم.(قطر مستطیل). بعد از گوشه های دیگه خطی میکشیم که به قطر مستطیل عمود باشه.

محل تلاقی این خطوط رو نقاط دینامیک میگن. نقاط دینامیک نگاه مخاطب رو جذب میکنه.

اگه سوژه اصلی رو روی این نقاط و یا در امتداد این خطوط قرار بدیم، ترکیب به وجود اومده خیلی جذاب تر و قوی تر میشه.

erickim composition05 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها

این خطوط میتونن از هر گوشه رسم بشن.

یکی از راه های یادگیری این تکنیک، به صورتی که دیگه ملکه ذهنت بشه، اینه که چندین بار این شکل رو رسم کنی.

اجرای مثلث طلایی

وقتی توی خیابون عکاسی میکنی این خطوطی که با رسمش به مثلث طلایی میرسیم رو نمی بینیم.

(البته به جز دوربین هایی که این ویژگی رو دارن که این خطوط و یا خطوط یک سوم رو روی صفحه نشون بدن.)

اما میشه به این صورت کار رو ساده کرد.

اولین نکته اینه که سوژه رو خارج از مرکز کادر عکس قرار بدی.

“راهنمای عکاسی خیابانی” اثر اریک کیم – بخش هفتم
مطالعه

یه مقداری به سمت گوشه و کناره کادر کشیده بشه. که روی نقاط دینامیک قرار بگیره.

erickim composition04 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها

وقتی عکس بالا رو میگرفتم متوجه این نبودم که طرز قرارگیری چهره این مردر در کادر تصویر از قانون مثلث طلایی پیروی میکنه.

در مرحله بعد از عکاسی بود که این نکته واسم روشن شد.

[پایان]

منبع+

به اینا هم یه نگاه بنداز:

6 نظرات

  • سلام…خیلی خوب بود.

    • سلام
      سپاس از شما

  • سلام
    این مقاله هنوز پی دی افش رو منتشر نکردین؟ توی بخش دانلود نیست

    • سلام
      نه متاسفانه اما به زودی به بخش دانلود اضافه میشه

  • salam.peida kardane mosalas kheili kare sakhie

    • سلام
      چالش دشواریه! موافقم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.