برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی ۳ – خطوط راهنما

سلام. خوبی؟

امیدوارم آخرین روزهای تابستون رو با خوش حالی سپری کنی.

در ادامه مبحث آموزش ترکیب بندی این بار به سراغ خطوط راهنما میریم.

 

بروس گیلدن

یه روز که توی یوتیوب دنبال چیزی درباره عکاسی خیابانی بودم، با بروس گیلدن آشنا شدم.

سبک عکاسی ش خیلی منو تحت تاثیر قرار داد. گیلدن از فاصله خیلی نزدیک (تقریبا یه قدم) با لنز واید ۲۸ میلی متری و فلاش عکاسی میکنه.

 

bruce gilden2 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 3 - خطوط راهنما
عکس های بروس گیلدن بکر، قوی و صمیمی هستن.

 

اون _به معنای واقعی کلمه_ یهویی! عکاسی میکنه. یعنی همین طور که توی خیابون میان آدما قدم میزنه یهو جلوی یه نفر وامیسته و دوربین رو جلوی صورتش میگیره و کلیک!

اونم در حالیکه فلاش اکسترنال پر نوری هم همراهشه!

حالا فکر کن خودت در این موقعیت قرار بگیری!

 

میتونی این ویدئو رو اینجا ببینی.

 

از نظر خیلی ها کار بروس گیلدن دیوانگیه. اما به نظر من عکسایی که میگیره خیلی الهام بخش هستند. عکس هایی که بدون اطلاع سوژه و از فاصله خیلی نزدیک گرفته شدن.

من عاشق اینم که عکساش بکر، قوی و صمیمی هستن.

گذشته از اینها عکسای بروس گیلدن خیلی خوب ترکیب بندی شدن.

وقتی عکسای بروس گیلن رو دیدم با خودم فکر کردم چطور میتونم همچین عکسایی بگیرم؟! دوست داشتم عکسام مثه اون پر از انرژی، اشتیاق و زندگی باشن.

 

 

خطوط راهنما

یکی از تکنیک های ترکیب بندی که خیلی موثر بود و به من در حرفه ای تر شدن عکس هام کمک کرد، خطوط راهنما بود.

مثلا این عکس که توی شیکاگو گرفته شده. اول این مرد رو دیدم که توی خیابان می رقصید. با یه لنز ۱۷ میلی متری بهش خیلی نزدیک شدم.

 

1 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 3 - خطوط راهنما

 

یه کم خم شدم و سعی کردم بدنش در وسط کادر قرار بگیره. و علاوه بر خودش خطوط راهنمایی که به بدنش اشاره میکرد رو هم ثبت کردم.

البته از تکنیک ماهیگیری هم استفاده کردم. و علاوه بر اون سعی کردم ترکیب بندی بهتری داشته باشم و علاوه بر سوژه، خطوط راهنما رو هم ثبت کردم.

 

2 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 3 - خطوط راهنما

 

البته یه چیز دیگه که به ترکیب بندی این عکس خیلی کمک کرد شکل قرارگیری دستهاش بود.

 

 

پرسپکتیو و خطوط راهنما

درباره استفاده از خطوط راهنما حرف زدیم.

حالا میخوایم درباره ترکیب خطوط راهنما با پرسپکتیوهای متفاوت و غیر عادی هست صحبت کنیم.

مثلا عکاسی از زاویه پایین باعث ایجاد پرسپکتیو خوب و متفاوتی میشه. با یه کم خم شدن میشه سوژه رو بزرگتر از حد عادی نشان داد. به این روش “تاثیر سوپرمن” هم گفته میشه.

بهت پیشنهاد میکنم که به عکاسی با پرسپکتیو های متفاوت و یا غیرعادی هم فکر کنی. حتی در این کار افراط کنی و از منظرهایی که کمتر استفاده شدن عکاسی کنی.

مثلا از خیلی بالا یا خیلی پایین که باعث ثبت عکس های خاص و متفاوت میشه که توجه مخاطب رو جلب میکنه.

البته عکاسی از این منظرها در کنار استفاده از لنز واید باعث ثبت عکس های خیابانی خیلی خوبی میشن.

گاهی موقع عکاسی توی خیابان ، خطوط راهنما متمایز و مشخص نیستن. مثلا در مورد عکس زیر که با فلاش در لس آنجلس گرفتم.

 

5 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 3 - خطوط راهنما

 

موقع عکاسی اصلا حواسم به خطوط نرده ها که به سمت سر سوژه اشاره میکنن نبود.

و بعد از عکاسی و در مرحله ادیت بود که این خطوط رو دیدم که چقدر عکس رو جذاب و قوی کردن.

این هیچ چیزی از ارزش عکس کم نمی کنه.

به اعتقاد من ۹۰ درصد عکاسی خیابانی در مرحله ادیت و ویرایش عکس هست.

اون موقع هست که بهترین عکسات مشخص میشن.

 

 

تمرین

این تمرین در مورد استفاده از خطوط راهنما هست. به نظرم هر چه بیشتر عکس های عکاسان خوب و حرفه ای رو ببینی و بررسی کنی، و سعی کنی خطوط راهنما رو در عکس هاشون تشخیص بدی، نتیجه بهتری میگیری.

بعد در خیابان که عکاسی میکنی سعی کنی این خطوط رو پیدا کنی. و با استفاده از تکنیک ماهیگری عکستو ثبت کنی.

 

3 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 3 - خطوط راهنما

 

یه جمله از یه فیلسوف رومی هست که میگه : “شانس تلاقی آمادگی و موقعیت هست.”

هر چقدر بیشتر آماده باشی و تمرین کرده باشی در موقع عکاسی آمادگی بیشتری داری.

 

[ادامه دارد …]

منبع+

 

 

 

Overall
5
  • ترکیب بندی
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.55 (11 رای)