برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی ۲ – تکنیک ماهیگیری

سلام

خوبی؟

امیدوارم روزهای شادی رو سپری کنی.

توی پست قبلی، مقدمه ی کتاب The Street Photography Composition Manual اثر اریک کیم رو خوندیم. حالا به بخش بعد و تکنیک ماهیگیری می رسیم.

تکنیکی که خیلی در عکاسی خیابانی کاربرد داره. وقتی ما ترکیب عکس رو می چینیم و منتظر سوژه مناسب می مونیم.

تکنیک محبوب هنری کارتیه برسون ، پدر عکاسی خیابانی.

 

تکنیک ماهیگیری

یه روش ساده اما کاربردی برای گرفتن عکس های خیابانی استفاده از این تکنیک هست.

روش کار این طوریه که توی خیابون، پس زمینه یا کادر جالبی رو میبینی و منتظر میمونی که سوژه از اونجا عبور کنه.

مثل ماهیگیری که قلابشو انداخته و منتظر میمونه تا یه ماهی طعمشو بخوره.

وقتی تازه عکاسی خیابانی رو شروع کردم، شبیه یه ماهیگیر بودم.

مثلا واسه عکس زیر، یادمه که آخر شب بود و تازه کارمو تموم کرده بودم و داشتم به خونه میرفتم.

eric kim street photography mood board - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 2 - تکنیک ماهیگیری

 

که این طرح زیبای هندسی رو دیدم. همچنین فلش راهنمای خیابان که داشت به زیر اون مجسمه هندسی اشاره میکرد.

با خودم گفتم اگه یه سوژه مناسب از اینجا رد بشه و زیر این توپ ها و در مقابل فلش قرار بگیره، نتیجه جالبی به دست میاد.

یه ربع صبر کردم تا بالاخره کسی از اونجا رد شد. خوب آخر شب بود و خیابونا خلوت بودن.

اما بالاخره یه دوچرخه سوار رو دیدم که داره میاد. همون بود که میخواستم. دوربین رو مقابل چشمم گرفتم.

ترکیب بندی رو از قبل چیده بودم و میدونستم میخوام چه عکسی ثبت کنم. و منتظر لحظه سرنوشت ساز شدم که همه اجزای تصویر با هم جور بشن.

تعدادی ماشین توی خیابون رفت و آمد داشتن و میتونستن عکسم رو خراب کنن. اما شانس با من یار بود و تونستم وقتی دوچرخه سوار دقیقا زیر مجسمه و مقابل فلش بود عکس رو بگیرم.

به این کار تکنیک ماهی گیری میگن. که نیازمند صبر و حوصله زیادیه.

تو باید ترکیب و کادر عکس رو ببندی و منتظر سوژه مناسب باشی.

 

 

برای استفاده از این تکنیک باید توی خیابون دنبال شکل ها، خطوط راهنما، عناصر هندسی و اشکال چشم گیر باشی.

و ببینی کجای این کادر اگه یه سوژه قرار بگیره میتونه عکس خوبی به وجود بیاره.

کادر تصویر رو تنظیم کنی و منتظر لحظه سرنوشت ساز باشی.

این همون کاریه که هنری کارتیه برسون، پدر عکاسی خیابانی میکرد.

 

 

اما چی شد که از این تکنیک خسته شدم؟

خب من آدم صبوری نیستم! منتظر بودن رو دوست ندارم.

من برعکس شخصیت درونگرای هنری کارتیه برسون، که ترجیح میداد آروم و بی سر و صدا منتظر سوژه بمونه، آدم برونگرایی هستم.

و به عنوان یه آدم برونگرا معمولا دوست دارم به جای یه گوشه منتظر شدن، با غریبه ها برخورد نزدیک داشته باشم.

اما وقتی تازه کارمو شروع کرده بودم به این اعتقاد داشتم که باید شبیه هنری کارتیه برسون عکاسی کنم.

بدون اطلاع سوژه، با فوکوس دستی و تنظیم شده. دنبال ترکیب ها، شکل های هندسی، خطوط ، شکل ها و فرم ها بودم.

 

 

یه مثال دیگه

eric kim street5 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 2 - تکنیک ماهیگیری

عکس بالا هم یکی دیگه از مثال های تکنیک ماهیگیریه.

یادمه داشتم موقع وقت استراحت ناهار از پله برقی بالا می رفتم.

خطوط راهنمای پله برقی منو جذب خودش کرد. باخودم گفتم چقدر خوب میشه یکی از اینجا رد بشه.

اونقدر خوش شانس بودم که همون موقع این آقا از اونجا رد شد. و نکته جالب تر این بود که پاهاش رو تونستم به شکل V عکاسی کنم.

این طوری یه مثلث هم توی عکسم داشتم که به ترکیب بندی کمک میکرد.

و همین طور بازتاب تصویر اون مرد روی شیشه های پله برقی که دیگه عکس رو کامل کرد.

 

erickim composition2 - ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 2 - تکنیک ماهیگیری

 

خب،

تکنیک ماهیگیری در عکاسی خیابانی این طوری هست.

شاید این روش با شخصیت و روش کار تو جور باشه و بتونی عکس های خوبی بگیری.

بهت پیشنهاد میکنم به عنوان تمرین همین کار رو بکنی.

دنبال پس زمینه های جالب که میتونه شامل خطوط و اشکال و فرم ها باشه بگردی و ببینی چطوری میتونی سوژه رو در این کادر قرار بدی و منتظر لحظه سرنوشت ساز بمونی.

نظرت چیه؟ به نظر تو این روش جواب میده؟ یا فقط واسه هنری کارتیه برسون مفید بوده؟

 

[ادامه دارد …]

منبع+

 

 

 

 

 

Overall
5
  • ترکیب بندی
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (8 رای)