برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۱۶ نکته آموزشی برای عکاسان پرتره- بخش دوم

سلام

توی پست قبلی ۸ نکته و ترفند گرفتن عکس پرتره، که برای عکاسان پرتره میتونه راهگشا باشه رو مرور کردیم.

توی این مطلب ۸ مورد دیگه رو میخونیم.

این نکات میتونن برای عکاسان پرتره به ویژه عکاسان پرتره خیابانی مفید باشه.

در کنار این مقاله میتونی سری هم به سایر مقاله های آموزشی وبلاگ بزنی.

 

 

۹- واسه سوژه توضیح بده چرا میخوای ازش عکس بگیری.

اکثر آدما در مقابل شخص غریبه گارد دفاعی میگیره. حالا اگه اون غریبه دوربین هم دستش باشه دیگه بدتر.

وقتی به یه رهگذر نزدیک میشی تا ازش عکس بگیری واسش توضیح بده که چی باعث شده بخوای ازش عکس بگیری. و چی توجه تو رو بهش جلب کرده.

این طوری خیلی راحت اون حالت دفاعی و بدبینی از بین میره.

بهت پیشنهاد میکنم خیلی صادقانه و با جزئیات از دلیل علاقت به عکاسی از اون شخص بگی. مثلا حالت چهره، لباس و …

تعریف های ساده از ظاهر و چهره طرف مقابل باعث میشه سوژه خیلی خوب باهات همکاری کنه.

 

 

۱۰- رابطه خوب باعث گرفتن عکس های خوب نمیشه.

اینو یادت باشه وقتی از شخصی توی خیابان خواستی عکس بگیری و با طرف مقابل رابطه خوب و دوستانه ای پیدا کردی دلیل نمیشه تا عکس هایی که از اون شخص گرفتی هم عکس های خوبی بشن.

رابطه خوب و دوستانه با طرف مقابل باعث میشه بتونی عکس های دوستانه و با احساس تری بگیری. اما لزوما به این معنا نیست که این عکس ها حتما بهترین عکس ها میشن.

این مسئله به خصوص بعد از عکاسی و در مرحله ادیت مشخص میشه.

باید در مرحله ویرایش هر پس زمینه ای از سوژه داری رو فراموش کنی و بی طرفانه و بدون پیش فرض عکس ها رو بازبینی و ویرایش کنی.

گاهی واسه این کار بهتره بذاری مدتی بگذره و بعد عکس ها رو ادیت کنی. این طوری دیگه پس زمینه فکری باعث نمیشه ضعف های عکسات رو نبینی.

 

 

۱۱-چندین عکس افقی و عمودی بگیر.

خیلی ها عکس پرتره رو فقط عکس عمودی میدونن. درحالیکه اینطور نیست. میتونی موقع عکاسی دوربینت رو بچرخونی و تعدادی پرتره افقی هم بگیری.

عکاسی افقی باعث میشه بتونی ترکیب بندی های متفاوتی رو تجربه کنی. مثلا خیلی به سوژه نزدیک بشی تا چهره سوژه تمام کادر رو پر کنه و بعد قسمتی از سر رو حذف کنی. و یا از چهره در

ترکیب با عناصر پس زمینه عکاسی کنی.

باز هم میگم وقتی داری از کسی عکس میگیری تعداد زیادی عکس در حالت ها و ترکیب های مختلف بگیر.

گرفتن چندین عکس افقی و عمودی، آزادی زیادی برای ویرایش و انتخاب عکس نهایی بهت میده.

 

ERIC KIM TOKYO STREET PHOTOGRAPHY 2017 0152038 - 16 نکته آموزشی برای عکاسان پرتره- بخش دوم

 

۱۲- از پرسپکتیوهای متفاوت عکس بگیر.

همیشه لازم نیست برای گرفتن پرتره روبروی سوژه بایستی. میتونی عکاسی از منظرهای متفاوتی عکاسی کنی.

مثلا با فاصله های مختلف، از چپ، راست و یا از پایین عکس بگیری.

هیچ وقت نیمشه بگی کدوم حالت بهترین نتیجه رو میده. پس در مقابل سوژه از زوایای مختلف عکاسی کن تا بعد بهترین رو انتخاب کنی.

 

 

۱۳- اینقدر نزدیک بشو که رنگ چشم های سوژه رو ببینی.

من همیشه میگم برای گرفتن عکاسی خیابانی به سوژه نزدیک بشو. حالا شاید این سوال پیش بیاد که چقدر نزدیک؟

نظر من اینه: “اینقدر نزدیک شو که رنگ چشم های طرف مقابل رو بتونی تشخیص بدی.”

شاید در ابتدا واست سخت و عجیب باشه که اینقدر به سوژه نزدیک بشی. پس بهت پیشنهاد میکنم  دوره آموزشی عکاسی پرتره و همین طور دوره آموزش عکاسی خیابانی ۱ و ۲ رو بخونی تا با تکنیک ها و ترفندهای برای نزدیک شدن به سوژه آشنا بشی.

نقل قولی از رابرت کاپا هست که میگه : “اگه عکسات به اندازه کافی خوب نیستن پس به اندازه کافی نزدیک نشدی!”

 

 

 

۱۴- عکاسی با فلاش رو هم تجربه کن.

وقتی اسم تجهیزات به میان میاد همه از وضع اقتصادی مینالن و میگن تجهیزات عکاسی گرونه.

مهم نیست که فلاشی که داری یه فلاش اکسترنال بزرگ و گرون قیمت باشه یا یه فلاش کوچک و ارزون. یا حتی از فلاش خود دوربین استفاده کنی.

استفاده از فلاش باعث افزایش کنتراست عکس میشه. و بخش هایی از چهره که در سایه هست رو روشن میکنه.

و البته فلاش باعث جدا شدن سوژه از پس زمینه میشه.

پس عکاسی با فلاش رو هم فراموش نکن.

 

eric kim3 - 16 نکته آموزشی برای عکاسان پرتره- بخش دوم

۱۵- یه قدم برو عقب!

همیشه به عکاسان پرتره کارگاهام گفتم که موقع عکاسی به سوژه نزدیک و نزدیک تر بشو.

اما گاهی هم یه قدم به عقب برداشتن میتونه عکس بهتری رو ثبت کنه.

یه کم عقب رفتن و عکاسی از سوژه در بطن محیط، چیزی هست که بهش “پرتره محیطی” میگن.

این طوری مخاطب حس محیط عکاسی رو هم درک میکنه.

 

 

 

۱۶- صحنه رو بساز.

وقتی توی خیابون عکاسی میکنی فقط از آدما عکاسی نکن و رد شو! بلکه روی صحنه کار کن.

پس زمینه مناسبی پیدا کن. سوژه رو در حالت های مختلف قرار بده. بهش بگو حالت هایی که میخوای رو بگیره. با ترکیب های مختلف عکاسی کن.

یه قدم برو عقب. یه کم به چپ یا راست. چند تا عکس هم از زاویه پایین بگیر.

همون طور که قبلا هم گفتم وقتی سوژه از مقابلت گذشت و رفت دیگه برای همیشه فرصت عکاسی ازش از دست رفته.

پس فرصت رو غنیمت بشمار و تا میتونی تلاش کن از ترکیب پس زمینه و سوژه، عکس نابی رو در بیاری.

 

 

منبع+

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)
امتیاز نظرات ( امتیاز دهی)