برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

عکاسی خیابانی برای مبتدیان – بخش دوم

سلام. چطوری؟

تولد فروغ فرخزاد رو بهت تبریک میگم.

فکر کنم ایده خوبی باشه که قبل از شروع بحث عکاسیمون با هم یه شعر از فروغ بخونیم:

در کوچه باد می‌آید
این ابتدای ویرانیست
آن روز هم که دست‌ های تو ویران شدند باد می‌ آمد
ستاره‌ های عزیز
ستاره ‌های مقوایی عزیز
وقتی در آسمان، دروغ وزیدن می‌ گیرد
دیگر چگونه می ‌شود به سوره‌ های رسولان سر شکسته پناه آورد؟
ما مثل مرده‌ های هزاران هزار ساله به هم می ‌رسیم و آنگاه
خورشید بر تباهی اجساد ما قضاوت خواهد کرد
من سردم است
من سردم است و انگار هیچوقت گرم نخواهم شد
ای یار
ای یگانه ‌ترین یار
آن شراب مگر چند ساله بود؟
نگاه کن که در اینجا
زمان چه وزنی دارد
و ماهیان چگونه گوشت‌ های مرا می‌ جوند
چرا مرا همیشه در ته دریا نگاه می ‌داری؟

من سردم است و می‌ دانم که از تمامی اوهام سرخ یک شقایق وحشی
جز چند قطره خون
چیزی بجا نخواهد ماند
خطوط را رها خواهم‌ کرد
و همچنین شمارش اعداد را رها خواهم‌ کرد
و از میان شکل‌ های هندسی محدود
به پهنه‌ های حسی وسعت پناه خواهم‌ برد
من عریانم، عریانم، عریانم

 

خب،
توی پست قبلی بخش اول مقاله عکاسی خیابانی برای مبتدیان نوشته الیزابت گری رو خوندیم. توی این پست بخش دوم این مقاله رو ادامه میدیم.

 

 

عکاسی خیابانی برای مبتدیان – بخش دوم

آیا وجود انسان در عکس خیابانی ضروریه؟

اینکه لازمه توی همه عکس های خیابانی انسان هم باشه محل اختلاف و بحثه!

یه سری میگن حضور انسان در عکس های خیابانی کاملا ضروریه.

البته من نظر دیگه ای دارم. عقیده من اینه که لازم نیست حتما در کادر عکس های خیابانی انسان یا انسان هایی وجود داشته باشن.

بلکه همین که نشانه ای از حضور انسان ها و چیزی درباره انسانیت به ما بگه کافیه.

مثلا از سایه انسان ها میشه عکس های خوبی گرفت. حتی اگه خود سوژه در کادر عکس نباشه.

یکی از چیزایی که عکاسی ازشون رو دوست دارم اجسامی هست که یادآور حضور انسانه و انسان ها جایی جا گذاشته اند مثل عکس زیر

 

Elizabeth Gray 5 - عکاسی خیابانی برای مبتدیان - بخش دوم

این عکس ها مخاطب رو درگیر میکنن که چه داستانی پشت این اجسام و وسایل جا مونده هست.

 

 

عکاسی خیابانی بدون اطلاع سوژه   Candid street photography

آیا عکس های خیابانی حتما باید بدون اطلاع سوژه گرفته بشن؟

مثل مورد قبلی در این مورد هم نظرها متفاوته.

عده ای سرسختانه اعتقاد دارن که عکس های خیابانی باید بدون اطلاع سوژه و اصطلاحا Cndid باشن. اما من مخالف این نظرم.

با اطلاع و اجازه از سوژه میشه عکس های پرتره خوبی گرفت. درحالیکه که بعضی دوستان اعتقاد دارن که پرتره خیابانی سبک دیگری از عکاسیه من اونو زیرمجموعه عکاسی خیابانی میدونم.

برای گرفتن عکس پرتره خیابانی نیاز به ارتباط با سوژه هست.

برای تازه کارا اینکه چطور توی خیابان به غریبه ها نزدیک بشن و سر صحبت رو باز کنن ممکنه ترسناک باشه.

اما من خودم از این راه با افراد فوق العاده ای آشنا شده ام.

درباره اینکه چطور از این ترس رها بشیم بیشتر حرف خواهیم زد.

عکاسی خیابانی با اطلاع سوژه  Non-candid street photography

نمونه دیگه ای از عکاسی خیابانی، عکسی هست که با اطلاع سوژه و یا اصطلاحا non-candid گرفته میشه.

 

Elizabeth Gray 7 - عکاسی خیابانی برای مبتدیان - بخش دوم

 

به خصوص زمانیه که شما با مخاطب ارتباط چشمی برقرار میکنی.

گروهی میگن ارتباط چشمی_چون باعث اطلاع سوژه از گرفتن عکس میشه_خاص و بکر بودن اون لحظه رو از بین میبره.

پس حقیقت اون صحنه از بین میره. من اینو به عنوان یه قانون پذیرفتم و سعی میکنم معمولا سوژه به دوربین زل نزنه.

البته اگه سوژه من متوجه بشه دارم ازش عکس میگیرم، و موقع ثبت عکس به دوربین نگاه کنه من عکس رو خراب شده نمیدونم.

این تماس چشمیِ اتفاقی میتونه یه مقدار حس طنز و صمیمیت به عکس اضافه میکنه.

 

 

تجهیزات

 

برای عکاسی خیابانی چه تجهیزاتی لازمه؟

دوربین

وقتی درباره دوربین برای عکاسی خیابانی حرف میزنیم، کوچکترین دوربین بهترینه!

اگه میخوای وقتی عکاسی میکنی کمتر دیده بشی استفاده از دوربین کوچک تر خیلی کمک کننده ست.

البته این حرف من این معنا رو نداره که نمیشه با دوربین های DSLR عکس خیابانی گرفت. اما اندازه بزرگ دوربین های حرفه ای باعث جلب توجه بیشتری میشه.

و ممکنه روی فضای عکس و ارتباط سوژه با عکاس تاثیر بذاره.

 

Elizabeth Gray 09 - عکاسی خیابانی برای مبتدیان - بخش دوم

 

لنز

من لنزهای ثابت Prime رو ترجیح میدم.

لنزهای مورد علاقم ۲۳ میلی متر و ۵۰ میلی متر هست که روی سنسور کراپ شده دوربینم فاصله کانونی بیشتری رو ایجاد میکنن.

ویژگی دیگه لنزهای پرایم اینه که کوچک تر و سبک تر از لنزهای زوم هستن.

اما مزیت اصلی لنز پرایم اینه که وقتی یه مدتی با یه لنز عکاسی کنی، میتونی قبل از گرفتن عکس بفهمی عکس نهایی تقریبا چطوری میشه.

یاد میگیری که با توجه به لنزت چطور کادر بندی و ترکیب بندی کنی و سوژه رو کجا قرار بدی.

اتفاقایی که تو خیابون میفتن خیلی سریعن و تو باید آماده باشی. لنزهای ثابت این کار رو راحت تر میکنن.

 

باقی تجهیزات

وقتی برای عکاسی میرم بیرون یه کیف کوچک همرام میبرم.

به اضافه چند تا باتری اضافه، کارت ویزیت، گوشی تلفن و کارت شناسایی.

من لنزهای اضافی همرام نمیبرم. همراه داشتن چند تا لنز پروسه تصمیم گیری رو سخت میکنه.

اگه نیاز به زوم باشه میرم جلوتر. به سوژه نزدیک میشم و درباره اینکه اگه لنز دیگه ای باهام بود چی میشد فکر نمیکنم.

راستی کفش های مناسب به اندازه لنز دوربین مهمه! توی یه روز عکاسی خیابانی معمولا ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر راه میرم. همچنین لباس های مناسب و راحت میپوشم.

 

 

[ادامه دارد …]

منبع+

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4 (6 رای)