برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۱۰ قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند – بخش دوم

۱۰ قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند
بخش اول

 

بخش دوم :
قانون ۶ : با لنز واید (wide) عکاسی کن.

خیلی ها اعتقاد دارن برای عکاسی خیابانی بهترین گزینه انتخاب لنز واید با عمق میدان ۲۸ یا ۳۵میلی متری هست. منم تا یه جایی موافقم.

اما وقتی صحبت از شکستن قانون های پذیرفته شده هست، یعنی به چیزهای جدید هم فرصت امتحان بده.

اینکه با عمق میدان ۷۰ میلی متر عکاسی کنی هم میتونه جالب باشه. یا حتی بیشتر. به نظرم بهتره واسه یه بارم شده توی فاصه کانونی های مختلف عکاسی کنی. تجربه عکاسی خیابانی با لنز تله هم میتونه جذاب باشه.

 

قانون ۷ : از لنز پرایم (Prime) استفاده کن.

لنز پرایم لنزی هست که فقط یه فاصله کانونی داره و قابلیت زوم نداره. عده زیادی از عکاس ها به خصوص برای عکاسی خیابانی استفاده از لنز پرایم رو پیشنهاد میکنن. چون گاهی استفاده زیاد از زوم باعث تنبلی عکاس میشه و به جای جلو رفتن، به سوژه نزدیک شدن و بررسی زوایای مختلف زوم کردن جاشو میگیره.

علاوه بر اون، اینکه موقع عکاسی بخوای مرتب زوم این(zoom in) و زوم اوت (zoon out) کنی آزاردهنده میشه.

اما استفاده از لنز زوم یه خاصیت هایی هم داره. به خصوص در شروع که تجربه زیادی نداری و نمیدونی توی چه فاصله کانونی رو بیشتر می پسندی و راحت تر هستی.

من خودم وقتی اولین دوربینم رو خریدم یه لنز زوم روش بود. اونو فروختم و یه پرایم ۱۸ میلی متری گرفتم. چون شنیده بودم واسه عکاسی خیابانی بهترینه. یه مدت بعد یه کم تله تر گرفتم و بازم عوض کردم تا به ۳۵ میلی متری رسیدم و دیدم من با ۳۵ میلی متری خیلی راحتم.

اگه همون اول مدتی با لنز زوم در فاصله کانونی های مختلف عکاسی کرده بودم متوجه می شدم که من عکاسی در فاصله کانونی ۳۵ میلی متر رو ترجیح میدم و میتونستم در اولین فرصت اونو بخرم.

 

Keenanrivals3 - 10 قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند - بخش دوم

 

قانون ۸ : ترکیب بندی اولویت اوله!

حتما تا حالا بارها و بارها از اهمیت ترکیب بندی در عکس شنیدی. اینکه خیلی چینش عناصر در کادر عکس مهم و تاثیرگذار هستن.

قوانین ترکیب بندی، اصول پذیرفته شده ای هستن که به تجربه ثابت شده روی جذابیت و ارزش بصری عکس تاثیر میذارن. اما به نظر در عکاسی خیابانی که گاهی برای گرفتن یه عکس فقط چند ثانیه وقت داری(مثلا چون سوژه در حال عبور هست) و یک ثانیه تاخیر میتونه به قمیت از دست رفتن عکس تموم بشه.

پس نمیشه همیشه ترکیب بندی رو در اولویت قرار داد. در عکاسی خیابانی گاهی سوژه و ثبت مستند انقدر اهمیت داره که بر همه چیز اولویت داره.

 

قانون ۹ : خیلی به سوژه نزدیک بشو.

این قانون رو من خودم خیلی قبول دارم و استفاده میکنم. چون نزدیک شدن به سوژه به خصوص با یه لنز واید، تاثیرگذاری و درام عکس رو قوی تر میکنه و عکس جذاب تری به وجود میاره.

نزدیک شدن به سوژه از نظر فیزیکی، علاوه بر اینها باعث ثبت دقیق تر حالت صورت و چشم ها میشه. که جذابیت و عاطفه عکس رو تقویت میکنه.

البته من تجربه عکاسی خیابانی با لنز تله هم دارم. وقتی که از فاصله، روی سوژه زوم کردم و عکس گرفتم. و اتفاقا نتیجه خوبی هم داشته. تو هم امتحان کن. ضرر نداره.

 

Keenanrivals1 - 10 قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند - بخش دوم

 

قانون ۱۰ : پرتره خیابانی بخشی از عکاسی خیابانی نیست.

خیلی ها عکاسی خیابانی رو متفاوت از عکاسی پرتره میدونن. این تعریف ها از نظر منم درسته اما دلیل بر این نیست که عکاسی پرتره بخشی از عکاسی خیابانی نباشه. اتفاقا پرتره خیابانی یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بخش های عکاسی خیابانی هست.

اینکه با درخواست از سوژه و یا بدون اطلاع او از رفتار و حالت چهره آدم ها توی خیابان عکاسی کنی بخشی از وظیفه عکاس به عنوان ثبت مستند جامعه اش هست.

زمان به سرعت میگذره و ثبت انسان ها خیلی مهمه. وقتی با عکاسی پرتره خیابانی میشه داستانی از یه انسان در جامعه اش رو روایت کنی دلیلی نداره که این کارو نکنی.

 

منبع+

 

Overall
5
  • عکاسی خیابانی
  • آموزش
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)