برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۱۰ قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند – بخش اول

۱۰ قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند

عکاسی هم مثل سایر هنرها قوانین و تئوری های پذیرفته شده ای داره. عکاسی خیابانی هم از این قضیه مستثنا نیست و یه سری قوانین هست که اکثر عکاسان خیابانی اونا رو قبول دارن و عدم رعایت اونا رو باعث کاهش ارزش هنری عکس میدونن.

در این مقاله میخوایم ۱۰ قانون پذیرفته شده عکاسی خیابانی رو مرور کنیم و اونا رو به چالش بکشیم. ببینیم با عدم رعایت این قانون ها چه اتفاقی میفته؟! اینکه آیا شکستن این قوانین باعث ضعف عکس میشه یا وقتی با خلاقیت همراه باشه، میتونه نتایج خوبی هم داشته باشه.

این مقاله نوشته Keenan Rivals عکاس خیابانی شناخته شده امریکایی هست.

 

قانون ۱: حالت تنظیم دستی Manual رو انتخاب کن.

اولین و مهم ترین قانونی که باید شکسته بشه عکاسی توی حالت دستی هست. توی این حالت هر دو شاخص سرعت شاتر و دیافراگم توسط عکاس تنظیم میشه. این حالت بیشتر برای عکاسی در استودیو و عکاسی هنری مناسبه.

واسه عکاسی خیابانی که عکاس توی خیابان میگرده و نور محیط ممکنه از یه گوشه تاریک خیابان تا یه پاساژ پر از لامپ تغییر کنه، عکاسی در حالت دستی وقت زیادی میگیره.

واسه عکاسی خیابانی پیشنهاد من اینه که دوربین در حالت Program(کلیه تنظیمات با دوربین) و یا تقدم دیافراگم (A یا AV) قرار بگیره. دیافراگم f/8، ایزو ۴۰۰ نتیجه خیلی خوبی دارن. این طوری دوربین همیشه آمادس و فقط باید مقابل سوژه بگیری و کلیک!

 

10 rules3 - 10 قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند - بخش اول

 

قانون ۲: از پشت سر عکس نگیر.

حتما تا حالا شنیدی که میگن از پشت ار آدما عکاسی نکن. چون عکاسی از پشت سر ارزش هنری عکس رو پایین میاره. حالت مرموزانه ای داره و شاید هم از ترس باشه و در کل نتیجه خوبی نداره.

من این قانون رو رد میکنم. مهم ترکیب، روایت و درام عکس هست. وقتی در کادر عکس عناصر مختلف رو کنار هم میچینی، شاید پشت به دوربین بودن حتی باعث تقویت عکس بشه.

البته منظورم این نیست پشت سر آدما راه بیوفتی و عکس بگیری. بلکه میخوام بگم اولویت اول همیشه با ترکیب و روایت عکس هست.

 

قانون ۳: همیشه توی ویزور(منظره یاب دوربین) نگاه کن.

عکس های خیابانی که هر روزه میبینیم معمولا از بلندی قد عکاس گرفته شدن. یعنی عکاس دوربین رو مقابل چشمش گرفته و عکس گرفته. که البته برای نگاه کردن از ویزور و چک ترکیب بندی این کار ضروریه.

اما گاهی اینکه دوربین رو دستت بگیری و از ارتفاع کمر و یا زانو عکاسی کنی هم میتونه عکس های خوبی خلق کنه.

اینکه یه مقدار زاویه و ارتفاع رو عوض کنی و سعی کنی بدون استفاده از ویزور عکاسی کنی، تجربه ی جالبیه.

 

10 rules2 - 10 قانون که باید در عکاسی خیابانی شکسته شوند - بخش اول
اینکه گاهی دوربین رو دستت بگیری و از ارتفاع کمر و یا زانو عکاسی کنی میتونه عکس های خوبی خلق کنه.
قانون ۴ : نامرئی باش.

خیلی ها توقع دارن اصلا اثری از عکاس توی عکس نباشه و یا سوژه متوجه حضور عکاس نباشه تا عکس خوب و بکری از آب در بیاد.

اما وقتی داری با یه لنز ۳۵ میلی متری عکاسی میکنه مگه میشه سوژه متوجه تو نشه؟ و مگه اصلا اینکه سوژه تو رو ببینه و بهت خیره بشه چیز بدیه؟

خیلی عکس های خیابانی هستن که سوژه متوجه عکاس شده و داره به دوربین نگاه و یا حتی اشاره میکنه و عکس های خیلی جذابی هم هستن.

 

قانون۵ : کراپ(برش) نکن.

یه سری میگن عکس نباید کراپ بشه و عکاس باید همه توجهش موقع عکاسی به ترکیب بندی عکس باشه تا دیگه نیازی به کراپ و دستکاری عکس نباشه. البته این اعتقاد میراث عکاسی آنالوگ و فیلمی هست.

که ادیت و دستکاری عکس رو جایز نمی شمرد. هر چند هنوزم خیلی ها این عقیده رو دارن. اما در دنیای عکاسی دیجیتال، مرحله پس از عکاسی که همون ادیت کردن هست، یه بخشی از عکاسی هست.

پس وقتی داری نوردهی عکس رو ویرایش میکنی اینکه با کراپ کردن، کادر عکس رو تغییر بدی هم، چیز بدی نیست.

 

[ادامه دارد…]

 

منبع+

Overall
5
  • عکاسی خیابانی
  • آموزش عکاسی
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)