برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راهنمای ترکيب بندی عکاسی ۶ : کنتراست سوژه و پس زمینه

سلام

خوبی؟ خوشحالم که ادامه مبحث ترکیب بندی پویا رو هم دنبال میکنی.

توی پنج قسمت قبلی درباره این چیزا حرف زدیم :

بخش اول– مقدمه
بخش ۲ : از کجا شروع کنیم؟
بخش ۳ : مثلث طلایی
بخش ۴ : مارپیچ فیبوناچی
بخش ۵ : خطوط منحنی

 

بخش ۶ : تمایز سوژه و پس زمینه

حالا میخوایم درباره یکی دیگه از مفاهیم و نکات ترکیب بندی حرف بزنیم.

براي ايجاد يه ترکيب بندی پويا، تمايز و کنتراست بين سوژه و پس زمينه خيلی اهميت داره.

به این اصل ترکیب بندی عکاسی Figure to ground میگن که میشه تضاد و تمایز کاملا مشخص سوژه و زمینه معناش کرد.

Figure to ground يه مفهوم ترکيب بندی در عکاسی هست. و معناش اینه که سوژه تمايز يا کنتراست قابل توجهی با پس زمينه داره.

به عبارت ساده میشه گفت:

سوژه تاريک در برابر پس زمينه روشن

سوژه روشن در برابر پس زمينه تاريک

 

EricKim figuretoground4 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 6 : کنتراست سوژه و پس زمینه

چرا تمایز و تقابل سوژه و پس زمینه مهمه؟

چون در صورتی که سوژه از پس زمينه به طور کامل متمايز نباشه، مخاطب گيج و سردرگم ميشه که سوژه اصلی چی هست. و عکاس ميخواسته چی رو به من نشون بده؟!

نگاه مخاطب بین سوژه و پس زمینه میگرده و آخر سر هم به نتیجه خاصی نمیرسه.

یکی از تفاوت های اصلی یه عکس خوب و استاندارد با یه عکس آماتور و دم دستی همینه.

با ايجاد يه کنتراست خوب بين سوژه و پس زمينه، نگاه مخاطب يک راست به سمت سوژه ميره.

و از اون گذشته در سادگی عکس هم تاثیر داره. هر چی عکس ساده تر و خالی از عناصر مزاحم باشه، قدرت بیشتری داره.

مثلا عکس زیر که تضاد سوژه و پس زمینه، و همین طور سادگی باعث شده عکس خیلی خوبی باشه.

 

EricKim figuretoground1 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 6 : کنتراست سوژه و پس زمینه

 

برای اينکه نگاه مخاطب روی سوژه قفل بشه، بهترين و راحت ترين راه ايجاد کنتراست مناسب بين سوژه و پس زمينه است.

چشم انسان در کادر عکس هميشه اول به سمت قسمتی میره که کنتراست زيادی داره.

بعد به سمت فضا و اشکال کم کنتراست گرايش پيدا ميکنه.

مثلا در شکل زير نگاه تو اول به سمت مربع سفيد که بيشترين کنتراست رو با پس زمينه اش داره ميره. بعد به سمت مربع خاکستری.

 

EricKim figuretoground2 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 6 : کنتراست سوژه و پس زمینه

 

و بعد به سمت مثلث خاکستری تيره که کمترين کنتراست رو داره.

تصویر زیر عکس اینو نشون میده. وقتی که روی پس زمینه سفید، اجسام با رنگ تیره، چشم گیر تر هستن.

 

EricKim figuretoground3 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 6 : کنتراست سوژه و پس زمینه

 

اگه بخوام يه راه ساده برای ايجاد چنين کنتراستی رو بهت بگم، بهت توصیه میکنم واسه شروع از يه پس زمينه یک دست تيره و یا روشن شروع کن.

بعد سوژه ای که کنتراست خوبی با پس زمینه داره رو در جلوی اون قرار بده. وقتي از پس زمينه شروع کنی و بعد سوژه رو در جلوش قرار بدی کارت راحت تر ميشه.

 

تمرين۱:

پس زمينه سفيد ساده ای رو توی خونه پيدا کن. مثلا ديوار سفيد اتاقت. حالا سوژه های متفاوتی رو در جلوش قرار بده و عکاسی کن.

سوژه هات رو از طيف رنگ های مختلف انتخاب کن. تاثير کنتراست رو بر جذابيت عکس ببين.

 

نکته:

برای ايجاد عکس های قوی تر و استاندارد، سعی کن سوژه ها و عناصر اصلی هم پوشانی نداشته باشن.

یعنی جوری عکس بگیر که يه سوژه جلوی سوژه پشتي رو نگيره.

 

تمرين ۲:

يه پس زمينه یک دست روشن و يا تيره رو توی خيابون پيدا کن. سوژه هایی با رنگ لباس متضاد پس زمينه رو مقابلش قرار بده و عکاسی کن.

هر چی کنتراست بيشتر باشه قدرت و پويايی عکس بيشتر ميشه.

 

 

[ادامه دارد…]

منبع+

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.75 (4 رای)