برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راهنمای ترکیب بندی عکاسی ۲ : از کجا شروع کنیم؟

سلام

توی قسمت اول این رشته مقاله، درباره اینکه ترکیب بندی چی هست و چطور میشه ترکیب های بهتری رو بست صحبت کردیم.

حالا میخوایم بیشتر وارد موضوع ترکیب بندی پویا و دینامیک بشیم و همین طور راه هایی رو واسه شروع مرور کنیم.

 

راهنمای ترکیب بندی عکاسی – بخش دوم : از کجا شروع کنیم؟

تقارن

قبلا که در دو پست زیر درباره ترکیب بندی حرف زدیم، گفتم که یکی از راه های ترکیب بندی خوب و ایستا، ثبت تقارن هست.

۵ نکته مهم برای پیشرفت در ترکیب بندی عکاسی
۱۰ تکنیک ترکیب بندی عکس های خیابانی دینامیک

 

 

وقتی کادر عکس شامل یک یا چند تقارن باشه، جذابیت عکس بالا میره.

به خصوص اگه این تقارن، از دید خلاق عکاس شکل گرفته باشه. مثه عکس زیر که عکاس با دید هنرمندانه و ذهن خلاق خودش یه تقارن مصنوعی ایجاد کرده.

 

symmetry artificial symmetry - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 2 : از کجا شروع کنیم؟

 

حالا که داریم درباره ترکیب بندی پویا یا همون دینامیک صحبت می کنیم، میخوام بهت بگم که کلید یه ترکیب پویا، عدم تقارن هست!

در ترکیب بندی عکاسی تقارن حس سکون رو منتقل میکنه. در مقابل ترکیب بندی پویا باید خلاف این حس رو منتقل کنه!

 

عدم تقارن

درسته تقارن باعث جذابیت عکس میشه، اما تا حالا اینقدر عکس با تقارن های طبیعی یا ساخت انسان گرفته شدن که دیگه این نوع ترکیب بندی، کسل کننده شده.

زندگی واقعی شامل تقارن های کامل و بی عیب نیست. معمولا تقارن های کامل ساخت دست انسانن.

برای به وجود آوردن یه ترکیب زنده و پویا، که جذاب تر و خلاقانه تر از ترکیب متقارن هست، باید از محدوده خطوط ساده افقی و عمودی بگذری.

راهنمای ترکیب بندی در عکاسی اثر اریک کیم - مقدمه
خواندن

باید دنبال ترکیب های خارج از تعادل و خارج از نظم باشی.

دنبال خطوط مورب، خمیده و مثلث باشی.

بزرگترین مشکل گرفتن یه عکس با ترکیب بندی پویا اینه که بتونی سادگی عکس رو حفظ کنی.

 

erickim composition1 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 2 : از کجا شروع کنیم؟

 

ترکیب بندی ساده و پویا

حالا چطور برای شروع ترکیب بندی در عکاسی یه ترکیب پویا اما در عین حال ساده رو بچینیم؟

برای گرفتن عکس های پویا بهت پیشنهاد میکنم از لنزهای وایدی مثل ۲۸ یا ۳۵ میلی متری استفاده کنی. این لنزها خطوط مستقیم رو به خمیده و کشیده تبدیل میکنن.

تلاش برای عکاسی از پرسپکتیوها و زاویه های متفاوت، مثلا از زاویه بالا یا پایین هم عکس رو قدرتمندتر میکنه.

البته از تضاد نور و سایه هم میشه ترکیب های دینامیک خوبی به وجود آورد.

 

سادگی

نکته بعدی سادگی هست. انسجام عناصر، قدرت و پایه قوی عکس رو ساده میکنه. توجه به جدایی قابل تشخیص سوژه از پس زمینه هم میتونه کمک کننده باشه.

حاشیه های تمیز و بدون عناصر مزاحم و پیوستگی عناصر ترکیب بندی هم میتونن به سادگی عکس کمک کنن.

خب، به نظرت چطور در زندگی عادی و روزمره عکس های پویا و در عین حال ساده بگیریم؟

 

۱- پس زمینه ساده

همیشه دنبال پس زمینه های ساده باش. بعد از پیدا کردن پس زمینه خوب و ساده، سعی کن عناصر دلخواهت رو جلو این پس زمینه قرار بدی.

سادگی پس زمینه در ترکیب بندی عکاسی از شلوغی عکس و پرت شدن حواس مخاطب جلوگیری میکنه. همین طور قدرت عکس رو افزایش میده. و تمام حواس بیننده رو متوجه سوژه میکنه.

5 نکته مهم برای پیشرفت در ترکیب بندی عکاسی
خواندن

در مقابل پس زمینه شلوغ و پر از عناصر مزاحم، نه تنها باعث سردرگمی مخاطب میشه، بلکه به کلی ترکیب عکس رو خراب میکنه.

پس واسه شروع دنبال پس زمینه ساده و یک دست میگردیم. حالا فرقی نمیکنه توی خیابون یا توی محیط بسته عکاسی میکنیم.

بعد سعی میکنیم عناصر رو به شکلی پویا  و جذاب در جلوی این پس زمینه بچینیم.

 

Eric kim Dark Skies Over Tokyo 2 768x511 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 2 : از کجا شروع کنیم؟

۲- سوژه دینامیک

واسه ترکیب بندی پویا نیاز نیست کار عجیب و غریبی بکنی. باید سوژه هایی رو در مقابل پس زمینه قرار بدی که به نوعی حرکت و تکاپو رو نشون بدن.

جمعیت در حال حرکت، افرادی که استایل یا لباس خاصی پوشیدن و یا با دست ها یا بدنشون حالت خاصی رو گرفتن و …

ذر ترکیب بندی عکاسی یکی از ساده ترین راه ها واسه پیدا کردن همچین عناصری، جستجوی مثلث ها، و اشکال V شکل هست. که میتونه حتی خطوط دست ها یا پاهای افراد باشه.

 

۳- خطوط مورب و منحنی

همون طور که قبلا هم گفتم یکی از چیزاهایی که عکس رو فعال و زنده نشون میده استفاده از خطوط مورب هست. پیدا کردن خطوط مورب کار سختی نیست.

میتونه شکل ساختمانها، خطوط خیابان  یا حتی انسانها رو شامل بشه.

 

erickim composition2 768x698 - راهنمای ترکيب بندی عکاسی 2 : از کجا شروع کنیم؟
استفاده از خطوط مورب و منحنی باعث ایجاد حس پویایی میشه.

۴- دوربین رو کج کن!

برای شروع ترکیب بندی عکاسی اگه پیدا کردن خط های مورب واست سخته میتونی یه کمی دوربینت رو کج کنی. و یا از لنزهای واید که خطوط رو زاویه دار و کشیده میکنن استفاده کنی.

 

 

۵- حس پویایی

همیشه به عکاسا به خصوص عکاسای خیابانی گوشزد میکنم که نزدیکی احساسی با سوژه عکس رو تقویت میکنه.

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها
خواندن

پس این دفه که واسه عکاسی رفتی با سوژه آشنا بشو و سر صحبت رو باز کن. از کار و زندگیش بپرس.

درباره رویاها و آرزوهاش سوال کن. دنبال افرادی باش که ظاهر متفاوتی دارن. افرادی که به نظر غمگین و تودار میان. یا برعکس خوشحال و پر انرژی. دنبال احساسات باش.

 

[ادامه دارد…]

منبع+