• ۴ آبان ۱۳۹۹
دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

دانلود کتاب pdf  آموزش ترکیب بندی پویا

 

سلام دوست من!

خوشحالم که این کتاب الکترونیکی pdf رو میخونی.

اگه عکاسی رو جدی دنبال میکنی پس تا حالا باید چیزایی درباره ترکیب بندی و اهمیت ترکیب بندی در عکاسی شنیده یا خونده باشی.

اگه بخوایم یه تعریف کلی از ترکیب بندی یا composition در عکاسی داشته باشیم میتونیم بگیم “هنر نحوه چیدن و ارتباط دادن عناصر و اشیا در کادر عکس”.

ترکیب بندی اساس و پایه یه عکس خوب و قابل قبوله. شاید فکر کنی چیز عجیب و یا سختی هست، و شاید در ابتدای کار، پیچیده به نظر بیاد!

اما با مطالعه و تکرار و تمرین، نه تنها ثابت میشه که سخت نیست، بلکه با ترکیب شدن با افکار و هنر و خلاقیت، تبدیل به یه ابزار میشه، که باعث میشه عکس های قوی تری بگیری.

dynamic composition manual2 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

 

کتاب “ترکیب بندی پویا در عکاسی” ، ترجمه کتاب Dynamic Composition manual هست که اریک کیم _عکاس خیابانی امریکایی_ به صورت Open Source منتشر کرده.

امیدوارم واست مفید و راهگشا باشه. از معایب ترجمه پوزش میخوام و خوشحال میشم بهم گوشزد کنی.

ارادت!

مهدی بردبار

mehdiii.com

 

dynamic composition manual - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
download icon - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

download blue - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

download white - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی


این کتاب رو اینجا هم میتونی بخونی:

✓ توصیه

اگه با اصول و مبانی عکاسی آشنایی نداری، توصیه میکنم اول سری به بخش آموزش وبلاگ بزنی و این مقالات رو هم بخونی:


نوردهی یا اکسپوژر در عکاسی

سرعت شاتر چیست؟

دیافراگم دوربین چیست؟

ایزو چیست؟

آموزش عکاسی خیابانی

آموزش ترکیب بندی

آموزش عکاسی با تلفن همراه

دانلود کتاب های آموزش عکاسی

 

 

 

o مقدمه

سلام

کتابی که داری میخونی، قراره رازهای ترکیب بندی پویا رو بهت معرفی کنه. مطالب این کتاب ، دید هنرمندانه تو رو تقویت میکنه.

و نه فقط در عکاسی، بلکه در معماری، نقاشی، گرافیک و هر هنر دیداری دیگه ای میتونه مفید باشه.

گذشته از اینها ، قراره این کتاب، ترکیب بندی رو به شکل یه سرگرمی لذتبخش آموزش بده. پس پاشو کارو شروع کن!

باید اینو بدونی که بدون خطر کردن و خارج شدن از منطقه امن و راحتی که بهش عادت کردی، نمیتونی پیشرفت کنی.

اریک کیم
erickimphotography.com

 

erik kim suits 4 1024x678 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

 

 

• ترکیب بندی پویا – بخش اول : ترکیب بندی چیست؟


⇐ ترکیب بندی چیه؟

هنر چیدن عناصر و اشیا در کادر عکس رو ترکیب بندی میگن.

 

⇐ چرا ترکیب بندی مهمه؟

بدون ترکیب بندی، عکس بدون معنی و مفهومه‌. فقط یه سری اجسام و انسان ها در کنار همه.

بدون هیچ ارتباط و مفهوم جذاب و خلاقانه. مثه درصد خیلی زیادی از عکسایی که روزانه گرفته میشه.


بذار با یه مثال روشنت کنم : وقتی داری متنی رو می نویسی از تک تک کلمات معنی جداگانه ای برداشت نمیشه، بلکه ترکیب و چینش کلمات در جمله هست که مفهوم رو منتقل میکنه.


واسه عکاسی هم همین طوره‌. معنا و مفهوم عکس از چینش و در کنار هم قرار‌ گرفتن عناصر ،اشیا ، رنگ ها ، نور و سایه و … به وجود میاد.


عکاس تصمیم میگیره که هر عنصر رو در کجای کادر قرار بده تا در ترکیبی بامعنی با دیگر عناصر باشه.


اینکه چه چیزی رو به صحنه اضافه کنه و یا کم کنه، از پیش زمینه و پس زمینه چطور استفاده کنه و …


ترکیب بندی در همه موارد درون عکس استفاده میشه. رنگ ها، نور، سایه و …

به هر حال ، معنای مختصر ترکیب بندی اینه: تو به بیننده نشون میدی چه چیزی در عکس مهمه‌. و باید به چی و کجا نگاه کنه.

 

Eric kim Dark Skies Over Tokyo 2 1024x681 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
عکاسی خیابانی اریک کیم

 

 

⇐ ترکیب بندی خوب/ترکیب بندی بد


به عنوان یه هنرمند ، عکس تو باید حاوی حرف و پیامی باشه. باید چیزی درباره تو به مخاطب منتقل کنه.


عکس بدون پیام یه عکس به درد نخوره‌. عکاس تلاش داره تا به واسطه عکس هاش با مخاطب ارتباط برقرار کنه و حرف خودشو از طریق عکس منتقل کنه.

با چینش اشیا و عناصر مختلف، عکاس این اختیار رو داره که حرفشو بزنه.

مثلا با چینش هنرمندانه ای زیبایی دنیا رو تحسین کنه و به دیگران هم نشون بده.

یا تنهایی انسان امروزه رو ثبت کنه و به دیگران گوشزد کنه.

به نظر من چیزی به عنوان ترکیب بندی خوب و بد وجود نداره.

به نظر من عکس ها از نظر ترکیب بندی به دو دسته تقسیم میشن: دسته اول که ترکیب بندی خیلی پویا و نابی دارن.

و در مقابل عکس هایی که ترکیبی ایستا و ملال آور و سردرگم رو به نمایش میذارن.

اگه داری این مقاله رو میخونی، حتما دنبال یادگیری و پیشرفت در ترکیب بندی هستی.

میخوای عکس های قوی تری بگیری. علاقمندی که با عکسات مخاطب رو درگیر کنی و به هیجان بیاری.

پس اینو بدون که زندگیِ واقعی، پویا ،پیچیده و پر از انرژیه. ترکیب بندی بهت کمک میکنه که از دید خودت دنیا رو به دیگران هم نشون بدی.

 

• ترکیب بندی پویا – بخش دوم : از کجا شروع کنیم؟

 

⇐ تقارن

وقتی کادر عکس شامل یک یا چند تقارن باشه، جذابیت عکس بالا میره.

به خصوص اگه این تقارن، از دید خلاق عکاس شکل گرفته باشه.

مثه عکس زیر که عکاس با دید هنرمندانه و ذهن خلاق خودش یه تقارن مصنوعی ایجاد کرده.

حالا که داریم درباره ترکیب بندی پویا یا همون دینامیک صحبت می کنیم، میخوام بهت بگم که کلید یه ترکیب پویا، عدم تقارن هست!

راهنمای ترکیب بندی در عکاسی اثر اریک کیم - مقدمه
مطالعه

در ترکیب بندی عکاسی تقارن حس سکون رو منتقل میکنه. در مقابل ترکیب بندی پویا باید خلاف این حس رو منتقل کنه!

 

symmetry artificial symmetry - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
آموزش ترکیب بندی عکاسی اریک کیم

 

⇐ عدم تقارن

درسته تقارن باعث جذابیت عکس میشه، اما تا حالا اینقدر عکس با تقارن های طبیعی یا ساخت انسان گرفته شدن که دیگه این نوع ترکیب بندی، کسل کننده شده.

زندگی واقعی شامل تقارن های کامل و بی عیب نیست. معمولا تقارن های کامل ساخت دست انسانن.

برای به وجود آوردن یه ترکیب زنده و پویا، که جذاب تر و خلاقانه تر از ترکیب متقارن هست، باید از محدوده خطوط ساده افقی و عمودی بگذری.

باید دنبال ترکیب های خارج از تعادل و خارج از نظم باشی.

دنبال خطوط مورب، خمیده و مثلث باشی.
بزرگترین مشکل گرفتن یه عکس با ترکیب بندی پویا اینه که بتونی سادگی عکس رو حفظ کنی.

 

⇐ ترکیب بندی ساده و پویا

حالا چطور برای شروع ترکیب بندی در عکاسی یه ترکیب پویا اما در عین حال ساده رو بچینیم؟

برای گرفتن عکس های پویا بهت پیشنهاد میکنم از لنزهای وایدی مثل ۲۸ یا ۳۵ میلی متری استفاده کنی.

این لنزها خطوط مستقیم رو به خمیده و کشیده تبدیل میکنن.

تلاش برای عکاسی از پرسپکتیوها و زاویه های متفاوت، مثلا از زاویه بالا یا پایین هم عکس رو قدرتمندتر میکنه.

البته از تضاد نور و سایه هم میشه ترکیب های دینامیک خوبی به وجود آورد.

 

erickim composition1 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
آموزش ترکیب بندی عکاسی اریک کیم

 

⇐ سادگی

نکته بعدی سادگی هست. انسجام عناصر، قدرت و پایه قوی عکس رو ساده میکنه.

توجه به جدایی قابل تشخیص سوژه از پس زمینه هم میتونه کمک کننده باشه.

حاشیه های تمیز و بدون عناصر مزاحم و پیوستگی عناصر ترکیب بندی هم میتونن به سادگی عکس کمک کنن.

خب، به نظرت چطور در زندگی عادی و روزمره عکس های پویا و در عین حال ساده بگیریم؟

 

 

۱- پس زمینه ساده

همیشه دنبال پس زمینه های ساده باش. بعد از پیدا کردن پس زمینه خوب و ساده، سعی کن عناصر دلخواهت رو جلو این پس زمینه قرار بدی.

سادگی پس زمینه در ترکیب بندی عکاسی از شلوغی عکس و پرت شدن حواس مخاطب جلوگیری میکنه.

همین طور قدرت عکس رو افزایش میده. و تمام حواس بیننده رو متوجه سوژه میکنه.

در مقابل پس زمینه شلوغ و پر از عناصر مزاحم، نه تنها باعث سردرگمی مخاطب میشه، بلکه به کلی ترکیب عکس رو خراب میکنه.

پس واسه شروع دنبال پس زمینه ساده و یک دست میگردیم. حالا فرقی نمیکنه توی خیابون یا توی محیط بسته عکاسی میکنیم.

بعد سعی میکنیم عناصر رو به شکلی پویا و جذاب در جلوی این پس زمینه بچینیم.

 

 

۲- سوژه دینامیک

واسه ایجاد ترکیب بندی پویا نیاز نیست کار عجیب و غریبی بکنی. باید سوژه هایی رو در مقابل پس زمینه قرار بدی که به نوعی حرکت و تکاپو رو نشون بدن.

جمعیت در حال حرکت، افرادی که استایل یا لباس خاصی پوشیدن و یا با دست ها یا بدنشون حالت خاصی رو گرفتن و …

ذر ترکیب بندی عکاسی یکی از ساده ترین راه ها واسه پیدا کردن همچین عناصری، جستجوی مثلث ها، و اشکال V شکل هست. که میتونه حتی خطوط دست ها یا پاهای افراد باشه.

 

 

۳- خطوط مورب و منحنی

همون طور که قبلا هم گفتم یکی از چیزاهایی که عکس رو فعال و زنده نشون میده استفاده از خطوط مورب هست. پیدا کردن خطوط مورب کار سختی نیست.

میتونه شکل ساختمانها، خطوط خیابان یا حتی انسانها رو شامل بشه.

 

erickim composition2 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
آموزش ترکیب بندی عکاسی اریک کیم

 

۴- دوربین رو کج کن!

برای شروع ترکیب بندی عکاسی اگه پیدا کردن خط های مورب واست سخته میتونی یه کمی دوربینت رو کج کنی. و یا از لنزهای واید که خطوط رو زاویه دار و کشیده میکنن استفاده کنی.

 

۵- حس پویایی

همیشه به عکاسا به خصوص عکاسای خیابانی گوشزد میکنم که نزدیکی احساسی با سوژه عکس رو تقویت میکنه.
پس این دفه که واسه عکاسی رفتی با سوژه آشنا بشو و سر صحبت رو باز کن.

از کار و زندگیش بپرس.
درباره رویاها و آرزوهاش سوال کن. دنبال افرادی باش که ظاهر متفاوتی دارن.

افرادی که به نظر غمگین و تودار میان. یا برعکس خوشحال و پر انرژی. دنبال احساسات باش.

 

 

• ترکیب بندی پویا – بخش سوم : مثلث طلایی

 

⇐ مثلث طلایی


قائده کلی به این صورت هست که ما کادر عکس رو که معمولا یه مستطیل هست در اختیار داریم.

ابتدا یه خط فرضی از یه گوشه به سمت مقابل میکشیم.(قطر مستطیل). بعد از گوشه های دیگه خطی میکشیم که به قطر مستطیل عمود باشه.

محل تلاقی این خطوط رو نقاط دینامیک میگن. نقاط دینامیک نگاه مخاطب رو جذب میکنه.

 

Image3 1 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
آموزش ترکیب بندی عکاسی : مثلث طلایی

 

اگه سوژه اصلی رو روی این نقاط و یا در امتداد این خطوط قرار بدیم، ترکیب به وجود اومده خیلی جذاب تر و قوی تر میشه.
این خطوط میتونن از هر گوشه رسم بشن.
یکی از راه های یادگیری این تکنیک، به صورتی که دیگه ملکه ذهنت بشه، اینه که چندین بار این شکل رو رسم کنی.

 

⇐ مثلث طلایی در سینما


فیلم ۷ سامورایی آکیرا کوروساوا رو دیدی؟ (اگه ندیدی پیشنهاد میکنم هم این فیلم و هم بقیه کارای کوروساوا رو ببینی.)
این فیلم علاوه بر ارزش سینمایی و هنری، این فیلم یکی از تکنیکی ترین فیلم ها در زمینه ترکیب بندی و کادربندی هست.
تصویر زیر یکی از سکانس های به یاد موندنی این فیلمه. به شیوه قرارگیری پسر سامورائی در کادر تصویر دقت کن.

Image2 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

اگه خطوطی که گفتیم رو رسم کنیم به این عکس میرسیم:

Image6 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
آموزش ترکیب بندی عکاسی : مثلث طلایی

این ترکیب بندی رو میبینی؟ هر چند در فیلم هست نه عکس، از قائده مثلث طلایی پیروی میکنه.

دانلود اینفوگرافیک راهنمای مثلث نوردهی
مطالعه

 

❖ تمرین : مثلث طلایی رو پیدا کن!


تمرینی که داری به این شکل هست که چند تا از عکسایی که دوست داری و به نظرت ترکیب قوی و جذابی دارن رو انتخاب کن. حالا روی اونا خطوطی که گفتیم رو رسم کن.

حالا ببین چندتاشون از این روش ترکیب بندی استفاده کردن.

تلاش کن دفه بعدی که واسه عکاسی رفتی این خطوط رو توی ذهنت داشته باشی و موقع کادر بندی، ترکیب رو جوری بچینی که سوژه اصلی در محل تلاقی این خطوط باشه.

 

نکته

اگه برای ادیت عکسات از ادوبی لایتروم استفاده میکنی، میتونی از این روش خطوط فرضی مثلث طلایی رو رو فعال کنی و روی عکس ببینی.

این طوری میتونی عکس رو به شکلی کراپ و ویرایش کنی که سوژه اصلی و مهم روی این نقاط قرار بگیره.
یه عکس انتخاب کن.

منو Develop رو انتخاب کن و یا کلید میانبر D رو بزن.

برو به قسمت Crop tool و یا کلید میانبر R بزن.

کلیک O رو چندین بار بزن تا به Golden Triangle برسی.

حالا با استفاده از فرمان Shift+O میتونی جهت مثلث رو تغییر بدی.

 

• ترکیب بندی پویا – بخش چهارم : مارپیچ فیبوناچی

در ادامه آموزش ترکیب بندی پویا توی بخش قبلی درباره مثلث طلایی حرف زدیم.

حالا میخوایم درباره یه تکنیک ترکیب بندی پیچیده تر صحبت کنیم.

یادته که گفتم مثلث طلایی بر پایه خطوط مورب شکل میگرفت. اما مارپیچ فیبوناچی از خطوط منحنی به وجود میاد.

⇐ فیبوناچی چیه؟


فیبوناچی چیز نیست! یعنی اینکه یه ریاضی ‌دان ایتالیایی قرن سیزدهم میلادی بوده که یه قانون ریاضی وضع کرده:

Fibonacci3 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

ظاهرا قانونش این جوریه به جز دو عدد اول این سلسله اعداد، باقی اعداد از جمعِ دو عدد قبلی بدست میان. اولین اعداد این سری اینان:

۰ ۱٬ ۱٬ ۲٬ ۳٬ ۵٬ ۸٬ ۱۳٬ ۲۱٬ ۳۴٬ ۵۵٬ ۸۹٬ ۱۴۴٬ ۲۳۳٬ ۳۷۷٬ ۶۱۰٬ ۹۸۷٬ …

خوب ما کاری به ریاضی و این اعداد نداریم. اینا رو گفتم که بدونیم این اسم از کجا اومده.
چیزی که واسه ما مهمه اینه که اگه طبق این اعداد، یه مستطیل رو تقسیم کنیم شکل زیر بدست میاد:

FibonacciBlocks - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

حالا خط موربی که قطرهای این مربع ها رو به هم وصل کنه یه مارپیچ به وجود میاره.

Image1 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

به این مارپیچ، مارپیچ طلایی یا مارپیچ فیبوناچی میگن.

اگه در کادر عکس، تصویری بر این منحنی منطبق باشه و یا در این راستا باشه، ترکیب بسیار جذاب و پویایی به وجود میاره.

همون طور که میدونی خط کاملا صافی در طبیعت وجود نداره.

هر خطی یه مقداری خمیدگی داره. مثلا تو طبیبعت هیچ درخت یا رودخونه کاملا صافی رو نمی بینیم.

پس نه تنها خطوط خمیده به طبیعت نزدیک ترن، بلکه استفاده از اونا حس تحرک و پویایی بیشتری به تصویر میده.

این نکته حتی در معماری هم نمود داره.

مثلا معماری های زاها حداد که پرانرژی، دینامیک و پر از خمیدگی هست.

Image3 2 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی


تا اینجا فهمیدیم که مارپیچ فیبوناچی چطوری به وجود میاد.

پس این مارپیچ رو به ذهن می سپاریم. و سعی میکنیم در عکاسی همچین شکلی رو پیدا کنیم و یا بسازیم.

⇐ مارپیچ فیبوناچی در زندگی واقعی

پیدا کردن مارپیچ فیبوناچی در زندگی وقعی کار ساده ای نیست.

دید هنرمندانه ای میخواد و در اکثر مواقع باید از زاویه خاصی عکاسی کرد.

 

 

• ترکیب بندی پویا – بخش پنجم : خطوط منحنی

همون طور که قبلا گفتم یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یه ترکیب بندی جذاب، دینامیک و پویا، گنجاندن خطوط منحنی و مارپیچ در کادر تصویر هست.

این خطوط خمیده و مارپیچ میتونه از هر چیزی شکل بگیره. از اجسام بی جان و ساخت دست انسان گرفته تا طبیعت و حتی بدن انسان.

 

Alan Schaller4 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
Alan Schaller


حالا راهکارهایی واسه اینکه چطور خطوط منحنی رو بشناسیم و پیدا کنیم:


۱- دنبال منحنی و مارپیچ بگرد.

خوب اولین و راحت ترین راه اینه که وقتی برای عکاسی توی خیابان میری دنبال هر چیزی که شکل منحنی و دایره ای داره بگردی.

مثلا راه پله ها یا شکل ساختمون ها، پل ها و …پس به عنوان یه تمرین موقع عکاسی دنبال این شکل ها بگرد.

بهت پیشنهاد میکنم عکس های Alan Schaller رو با دقت ببینی.

اینکه چطوری از شکل های مختلف طوری عکاسی میکنه که منحنی و خطوط مارپیچ به وجود بیاره:

Alan Schaller1 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
Alan Schaller

 

۲- طبیعت رو ببین.

طبیعت پر از خطوط خمیده و مارپیچ هست. به سختی میشه یه درخت یا صخره و … رو در طبیعت دید که شکل صافی داشته باشه.

توی طبیعت دقیق شو و اشکال و منحنی های مختلفش رو بشناس. شکل هایی که درختان،رودها، جانوران و … دارن رو بررسی کن.

به دنبال منحنی و دایره باش. خطوط مارپیچ رو پیدا کن.

 

۳- بدن انسان رو بشناس.

بدن انسان هم مثه باقی طبیعت پر از برآمدگی و تو رفتگی های منحنی شکل هست.

عکس ها و نقاشی های بدن انسان رو ببین و توشون دقیق شو.

اینکه چطوری خطوط منحنی بدن انسان میتونن منتقل کننده پیام باشن و اینکه چطوری از بدن انسان عکاسی کنیم که خطوط منحنی رو پیدا و ثبت کنیم.

چند تکنیک خفن واسه ترکیب بندی در عکاسی با موبایل
مطالعه

مسیر رشد مو رو ببین. موهای اکثر آدما موج دار و یا فر هست. ناخن ها شکل خمیده دارن. بعضی استخوان ها و ستون فقرات هم شکل منحنی دارن.

طبیعت پر از شکل های منحنی و دایره ای هست.

 

 

۴- جاده ها و ساختمون ها رو فراموش نکن.

ساختمان ها، جاده ها، پل ها و … ساخت دست بشر رو ببین که چطور وجود خمیدگی و مارپیچ باعث جذابیت اونا شده.
اینکه چطور و در چه شرایطی میشه این خطوط رو بهتر ثبت کرد.

 

۵- از لبه ها شروع کن.

برای جا دادن یک شکل منحنی در کادر عکس، از لبه های عکس شروع کن.

شروع خط منحنی رو در لبه کادر قرار بده.بعد به اندازه کافی به منحنی فضا بده تا در کادر عکس بچرخه. انگار که یه مار رو داری توی عکس جا میدی.

 


۶- به جزئیات توجه کن.

موقع عکاسی خیلی روی خطوط و اشکال مختلف دقیق شو. هر خط و شکلی میتونه پیامی رو منتقل کنه و تاثیر متفاوتی روی عکس داشته باشه.

توی طبیعت دقیق بشو. خطوط رو پیدا کن و بشناس.

 

Alan Schaller3 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
Alan Schaller


خب، در پایان این مطلب دو تا تمرین برای شروع عکاسی از خطوط منحنی رو بهت پیشنهاد میکنم:

❖ تمرین ۱ :

یه تکه کاغذ و یه مداد رو آماده کن. و یا یه اپلیکشن نقاشی روی گوشی هوشمندت که بتونی با انگشت طراحی کنی رو نصب کن. خطوط منحنی مختلفی رو بکش.

ببین که چطور میشه خط ها رو به شکل های مختلف در کادر کاغذ قرار داد.

تاثیر خطوط منحنی بر روی ترکیب تصویر رو ببین.

 

❖ تمرین ۲ :

این تمرین با بدن خودت هست. چیزی شبیه تمرین های یوگا. ببین چند حالت مختلف میتونی با بدنت بگیری که خطوط منحنی و خمیده به وجود بیاد.

این تمرین واسه عکاسی از بدن انسان شروع خوبیه.

 

 

• ترکیب بندی پویا – بخش ششم : کنتراست سوژه و پس زمینه

توی این بخش میخوایم درباره یکی دیگه از مفاهیم و نکات ترکیب بندی حرف بزنیم.

برای ایجاد یه ترکیب بندی پویا، تمایز و کنتراست بین سوژه و پس زمینه خیلی اهمیت داره.

به این اصل ترکیب بندی عکاسی Figure to ground میگن که میشه تضاد و تمایز کاملا مشخص سوژه و زمینه معناش کرد.


Figure to ground یه مفهوم ترکیب بندی در عکاسی هست.

و معناش اینه که سوژه تمایز یا کنتراست قابل توجهی با پس زمینه داره.به عبارت ساده میشه گفت:

سوژه تاریک در برابر پس زمینه روشن

سوژه روشن در برابر پس زمینه تاریک

EricKim figuretoground1 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی
Figure to ground

⇐ چرا تمایز و تقابل سوژه و پس زمینه مهمه؟

چون در صورتی که سوژه از پس زمینه به طور کامل متمایز نباشه، مخاطب گیج و سردرگم میشه که سوژه اصلی چی هست. و عکاس میخواسته چی رو به من نشون بده؟!

نگاه مخاطب بین سوژه و پس زمینه میگرده و آخر سر هم به نتیجه خاصی نمیرسه.

یکی از تفاوت های اصلی یه عکس خوب و استاندارد با یه عکس آماتور و دم دستی همینه.

با ایجاد یه کنتراست خوب بین سوژه و پس زمینه، نگاه مخاطب یک راست به سمت سوژه میره.

و از اون گذشته در سادگی عکس هم تاثیر داره. هر چی عکس ساده تر و خالی از عناصر مزاحم باشه، قدرت بیشتری داره.

برای اینکه نگاه مخاطب روی سوژه قفل بشه، بهترین و راحت ترین راه ایجاد کنتراست مناسب بین سوژه و پس زمینه است.

چشم انسان در کادر عکس همیشه اول به سمت قسمتی میره که کنتراست زیادی داره.

بعد به سمت فضا و اشکال کم کنتراست گرایش پیدا میکنه.

مثلا در شکل زیر نگاه تو اول به سمت مربع سفید که بیشترین کنتراست رو با پس زمینه اش داره میره. بعد به سمت مربع خاکستری.

EricKim figuretoground2 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

و بعد به سمت مثلث خاکستری تیره که کمترین کنتراست رو داره.

تصویر زیر عکس اینو نشون میده. وقتی که روی پس زمینه سفید، اجسام با رنگ تیره، چشم گیر تر هستن.

EricKim figuretoground3 - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

 

اگه بخوام یه راه ساده برای ایجاد چنین کنتراستی رو بهت بگم، بهت توصیه میکنم واسه شروع از یه پس زمینه یک دست تیره و یا روشن شروع کن.

بعد سوژه ای که کنتراست خوبی با پس زمینه داره رو در جلوی اون قرار بده.

وقتی از پس زمینه شروع کنی و بعد سوژه رو در جلوش قرار بدی کارت راحت تر میشه.

 

❖ تمرین۱:

پس زمینه سفید ساده ای رو توی خونه پیدا کن. مثلا دیوار سفید اتاقت. حالا سوژه های متفاوتی رو در جلوش قرار بده و عکاسی کن.

سوژه هات رو از طیف رنگ های مختلف انتخاب کن. تاثیر کنتراست رو بر جذابیت عکس ببین.

 

 

✓ نکته:

برای ایجاد عکس های قوی تر و استاندارد، سعی کن سوژه ها و عناصر اصلی هم پوشانی نداشته باشن.

یعنی جوری عکس بگیر که یه سوژه جلوی سوژه پشتی رو نگیره.

 


❖ تمرین ۲:

یه پس زمینه یک دست روشن و یا تیره رو توی خیابون پیدا کن.

سوژه هایی با رنگ لباس متضاد پس زمینه رو مقابلش قرار بده و عکاسی کن.

هر چی کنتراست بیشتر باشه قدرت و پویایی عکس بیشتر میشه.

 

 

پایان

 

منبع+

 

new logo 98colord - دانلود کتاب الکترونیک ترکیب بندی پویا در عکاسی

به اینا هم یه نگاه بنداز:

13 نظرات

  • سلام، ممنون از ترجمه این کتاب

    • سلام
      ممنون دوست عزیز

  • سلام
    خیلی خوب بود
    لحن ترجمه را دوست داشتم

    • سلام
      ممنونم.

  • درود بر شما. مطالب خوب و یونیکی دارید. تبریک میگم.

    • سلام
      ممنون دوست عزیزم

  • ممنون از کتاب هایی که به صورت رایگان منتشر کردید

    • سپاسگزارم

  • سپاس

  • فوق لعاده

    • سپاس

  • سلام
    کار شما در ترجمه این کتاب و انتشارش به شکل رایگان قابل تقدیر است.

    • سلام
      سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.