• ۴ آبان ۱۳۹۹
راهنمای عکاسی خیابانی اثر مایکل ارنست سوییت – ۲

عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی

راهنمای عکاسی خیابانی اثر مایکل ارنست سوییت – ۲

سلام

خوبی؟

واست آرزوی سلامتی و خوشحالی دارم.

توی پست قبلی بخش اول کتاب راهنمای عکاسی خیابانی اثر مایکل ارنست سوییت، عکاس خیابانی کانادایی، رو خوندیم.

حالا بخش دوم رو میخونیم که درباره تعریف عکاسی خیابانی هست.

 

بخش دوم: عکاسی خیابانی چیست؟

همین اول باید بگم تعریف معین و جامع از عکاسی خیابانی کار ساده ای نیست!

توی ویکیپدیا اینجوری نوشته شده:

عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد.
خیابان‌ها، پارک‌ها، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است.
هر چند این عکاسی شاخه‌ای از عکاسی مستند به ‌شمار می‌آید.
اما از بعضی لحاظ با هم متفاوت هستند از جمله اینکه هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق.
عکاسی خیابانی نباید حتما در خیابان یا محیط شهری گرفته شود. حتی میتواند شامل حضور انسان هم نباشد. اما باید اثری از حضور انسان ها داشته باشد.

 

اینکه توی تعریف ویکی پدیا گفته شده “عکس خیابانی حتی میتواند شامل حضور انسان هم نباشد. اما باید اثری از حضور انسان ها داشته باشد.” رو کاملا قبول دارم.

البته این چیزی هست که هنوزم بین عکاسان محل اختلافه.

بعضی عکاسا اعتقاد دارن حتما باید توی عکس خیابانی انسان حضور فیزیکی داشته باشه.

خود من به شخصه عاشق عکسایی هستم که انسان درشون حضور نداره اما اثری از انسان در اون دیده میشه.

مثلا در آثار اساتید عکاسی همچون دایدو مورایاما Daido Moriyama این مورد رو میشه دید.

کتاب "عکاسی خیابانی ۱۰۱" نوشته اریک کیم - فصل هفتم
مطالعه

 

Daido Moriyama - راهنمای عکاسی خیابانی اثر مایکل ارنست سوییت - 2
در عکس های دایدو مورایاما، عکاس خیابانی ژاپنی، حتی اگر انسانی حضور نداشته باشد، اثر و حسی از انسان و انسانیت به راجتی دیده میشه.

 

 

از نظر من عکسی از نظر زیباشناسی عکس خیابانی محسوب میشه که بدون اطلاع سوژه (candid) و در یه محیط عمومی گرفته شده باشه.

اگر یکی از این دو شاخصه رو نداشته باشه بخشی از ارزشش رو از دست میده.

البته این تعریف هم خیلی کلی هست.

 

هنوز به این سوالا جواب داده نشده:

آیا عکس یه انسان در یه مجتمع تجاری عکس خیابانی محسوب میشه؟ و یا حتما باید در خیابان باشه؟

عکاسی در محیط روستایی چطور؟ آیا میشه توی خارج از شهر هم عکس خیابانی گرفت؟

آیا اگه سوژه بفهمه ازش عکس میگیریم دیگه عکس خیابانی نیست؟

آیا میشه قبل از عکس از سوژه اجازه گرفت؟

 

 

Candid or non-Candid

درباره اینکه آیا عکس خیابانی باید با اطلاع سوژه باشه و یا حتما بدون اطلاع سوژه (اصطلاحالاcandid)باشه هم نمیشه نظر کلی داد.

درسته من خودم اعتقاد دارم عکاسی خیابانی باید candid باشه اما یه باور کلی نیست.

خیلی از اساتید عکاسی خیابانی، مثل ویوین مایر Vivian Maier، این عقیده رو رد میکنن.

 

Vivian Maier2 - راهنمای عکاسی خیابانی اثر مایکل ارنست سوییت - 2
در عکس های ویوین مایر، عکاس خیابانی آمریکایی کاملا مشخص است که مایر به عکاسی بدون اطلاع سوژه (Candid) اعتقادی نداشت.

 

حالا فهمیدی چرا گفتم توی یکی – دو جمله نمیشه تعریف دقیق و جامعی ازعکاسی خیابانی ارائه داد.

یه بخش دیگه این پیچیدگی به این بر میگرده که ژانرهای دیگر عکاسی در جاهایی با عکاسی خیابانی هم پوشانی دارن.

مثلا عکاسی مستند، فتوژونالیسم، پرتره و حتی عکاسی هنری، اغلب حاوی عناصری هستن که به راحتی میشه به عنوان عکاسی خیابانی طبقه بندیشون کرد.

نظرات و تئوری ها مختلفی درباره عکاسی خیابانی وجود داره.

اما نباید زیاد درگیر معنا بمونی. وقتی رفتی توی خیابون و شروع به عکاسی کردی خودت میفهمی چیه!

۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم
مطالعه

 

[ادامه دارد…]

منبع+

 

به اینا هم یه نگاه بنداز:

7 نظرات

  • عالی

    • سپاس

  • خیلی خوب

    • سپاس

  • سلام
    مقاله خوب و جالبی بود

    • سلام دوست عزیز
      ممنون

  • Like!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.