برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش ششم

بخش ششم از آموزش عکاسی در خیابان – اریک کیم

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

بخش هفتم (پایان)

 

 

بخش ششم

 

۵۱- کم کم عکس های پیچیده تر بگیر.

اگه عکاسی خیابانی داره واست کسل کننده میشه به عکس هایی که میگیری توجه کن. شاید عکس های ساده میگیری. و عکاسی دیگه واست چالش برانگیز نیست. اگه میخوای عکاسی در خیابان همچنان واست مهیج و چالشی باشه سعی کن عکسای پیچیده تری بگیری.

سعی کن از ترکیب چند سوژه، چند لایه، و ایجاد عمق بیشتر استفاده کنی. سعی کن از حالت های بدن، نورهای دراماتیک، یا فلش استفاده کنی.
همچنین میتونی یه پروژه عکاسی شروع کنی. مثلا میتونی به بخشی از شهرت رو ثبت کنی. و یا دنبال یه مفهوم خاص باشی. همیشه واسه خودت چالش های سخت تر بذار. تا هم از عکاسی خسته نشی و هم عکاسی ات پیشرفت کنه.

 

۵۲- فقط شاخص ها رو انتخاب کن.

وقتی به عکسات نگاه میکنی فکر میکنی همشون عالین. اما خیلی وقتا پر از اشکالات و زواید هستن. وقتی عکس رو بزرگ روی صفحه مانیتور نگاه میکنی کمتر اشکالات ترکیب بندی و نور مشخص هستن. چیزی که من از عکاس بزرگ بروس گیلدن یاد گرفتم اینه که عکس ها رو در سایز کوچک رو کامپیوتر نگاه میکنم و هر کدوم چشممو گرفت انتخاب میکنم.

وقتی اندازه کوچک تر باشه پیدا کردن مشکلات و زواید عکس راحت تر میشه. هنری کارتیه برسون هم یه تکنیک خوب داشت. اون عکس ها رو برعکس نگاه میکرد و اینجوری اشکلات ترکیب بندی رو پیدا میکرد.

 

eric kim street photography52 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش ششم

 

۵۳- مثه ماهیگیرا باش.

اگه ماهی گیری کرده باشی میدونی که یه روز ممکنه چندین ماهی بگیری و یه روزم هیچی. مهم نیست چقدر حرفه ای باشی. بعضی وقتا به شانس ربط داره.

ماهیگیر اینو میدونه و سعی میکنی از به آب زدن و ماهیگیری لذت ببره. یه عکاس برای عکاسی در خیابان هم باید از فرایند کاریش لذت ببره. بیرون زدن، دیدن آدما و پیدا کردن سوژه و پس زمینه و … . پس از راه رفتن و جستجو لذت ببر حتی اگه نتونستی عکس های خوبی بگیری و موقعیت خوبی پیدا کنی. نذار این شرایط تو رو نسبت به عکاسی خسته و ناامید کنه.

۵۴- خودتو وارد عکس کن!

توی آموزش عکاسی میگن سعی کنید اثری از خودتون توی عکس نباشه. اما من یه تکنیک و نکته خوب واست دارم: سعی کن خودتو توی عکس جا بدی! منظورم اینه که وقتی داری از یه سوژه عکس میگیری انعکاس تصویرت توی شیشه مغازه ها تا اتوبوس ها، یا بخشی از سایه خودت رو توی عکس ثبت کن.

این طوری عکاسی واسه تو شخصی تر میشه و مخاطب هم با دیدن عکس خودشو جای تو حس میکنه. خیلی از عکاسای بزرگ این کارو کردن که میتونی نمونه هاشو توی عکسای Lee Friedlander و Vivian Maier ببینی.

 

eric kim street photography54 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش ششم

۵۵- ارتباط چشمی ات رو قوی کن.

یکی از سخت ترین کارا زل زدن به چشم غریبه هاست. همیشه به ما توصیه شده بهتره به غریبه ها خیره نشیم و تو چشمشون نگاه نکنیم. اما من بهت میگم که ارتباط چشمی ت رو قوی کن.

میتونی اول از زل زدن به چشم خانواده و دوستان شروع کنی. بعد همکاران و اطرافیان و … . در آخر سعی کن توی جای عمومی مثه اتوبوس به چشم دیگران خیره بشی. وقتی اونا هم بهت خیره شدن روتو برنگردون. لبخند بزن و سرتو تکون بده. خیلی ها این کار رو نشونه ادب و احترام میدونن. اگه یه وقتی واسه کسی سوتفاهم شد بهش بگو اونو با دوستی اشتباه گرفتی. این تمرین باعث میشه که جسورتر و بی ترس تر توی خیابان بری.

 

۵۶- توی مکالمه های کوتاه خبره بشو!

ما معمولا از مکامله های کوتاه خودداری میکنیم به خصوص با غریبه ها. در حالی که واسه آشنایی و باز کردن سر صحبت با دیگران خیلی لازمه. به عنوان یه عکاس خیابانی برای عکاسی در خیابان تو باید بتونی با غریبه ها توی خیابان چند جمله حرف بزنی و ازشون عکس بگیری. همین چند جمله باعث میشه طرف مقابل باهات راحت تر باشه و احتمال اینکه از عکست ناراحت بشه هم کمتره.

میتونی از چند جمله کوتاه درباره هوا یا اتفاقات روزمره شروع کنی. اگه توی مکالمه کوتاه خبره بشی ارتباط با دیگران وست راحت تر میشه. و توی عکاسی خیلی کمکت میکنه.

 

eric kim street photography55 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش ششم

 

۵۷- قبل از عکاسی در خیابان از یک مکان چند بار به اونجا سر بزن.

سعی کن وقتی میخوای از یه جایی عکاسی کنی چند بار بدون دوربین به اونجا سر بزنی. سعی کن اون ناحیه رو خوب شناسایی کنی. با افراد محلی آشنا بشی. موقعیت های خوب عکاسی رو پیدا کنی. بعد از چند بار سر زدن به اونجا و آشنایی با ساکنین دوربینت رو با خودت ببر و از اونجا عکاسی کن. این جوری دیگه یه غریبه نیستی که داره عکاسی میکنه. محیط رو بهتر میشناسی. دیگران تو رو میشناسن و از عکاسی ازشون ناراحت نمیشن. و وقتی ساکنین باهات احساس راحتی بکنن راحت تر مقابل دوربیت قرار میگیرن.

 

۵۸- گاهی توقف لازمه!

عکاسی خیابانی همش درباره رفتن و گشتن تو خیابان نیست. گاهی وقتی صحنه یا پس زمینه جذابی میبینی، و یا حس میکنی که توی این صحنه میتونی موقعیت های عکاسی خوبی به دست بیاری یه گوشه بایست یا بشین.

واسه عکاسی خیابانی باید صبر و تحمل زیادی داشته باشی. گاهی لازمه چند ساعت یه جا بشینی و رفت و آمدا و مردم و … رو نگاه کنی.

 

eric kim street photography59 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش ششم

۵۹- دوربینت همیشه آماده به کار باشه.

به شخصه اصلا موافق حمل دوربین توی کیف نیستم. همیشه دوربینم رو از گردنم آویزون میکنم. بهت توصیه میکنم تو هم به گردنت یا از دستت آویزون کنی. چون اینطوری همیشه آماده عکاسی هستی و هیچ صحنه ای روز از دست نمیدی. سوژه ها و موقعیت های ناب عکاسی خیابانی توی یه لحظه از دست میرن. پس تا بخوای دوربین رو از کیفت بیرون بیاری و روشنش کنی موقعیت از دست رفته.

در ضمن من توجه شدم که هر وقت دوربینم از گردنم آویزونه موقعیت های عکسی بیشتری پیدا میگنم. شاید اینطوری ذهنم به صورت ناخوداگاه تمرکز و دقت بیشتری برای پیدا کردن سوژه داره.

۶۰- وقتی با خودت گفتی “دیگه بسه” بازم عکس بگیر.

خیلی وقتا شده از یه سوژه یا صحنه، از زاویه ها و به شکل های مختلف تعداد زیادی عکس گرفتم. اما وقتی رفتم خونه و عکسا رو مرور کردم با خودم گفتم کاش بیشتر روی اون موقعیت وقت گذاشته بودم و بیشتر عکس گرفته بودم. پس همیشه این نکته تو ذهنم هست که وقتی از یه صحنه عکاسمو گرفتم و خواستم برم، بازم صبر میکنم و بیشتر روی اون صحنه کار میکنم و بیشتر عکس میگیرم.

 

[ادامه دارد … ]

 

 

منبع +

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)