برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

بخش هفتم (پایان)

 

 

بخش چهارم

 

۳۱- برای ترکیب بندی عکس خیابانی دنبال مثلث بگرد!

یکی از تکنیک های جالب و مهم توی ترکیب بندی اینه که توی خیابان دنبال مثلث بگردی! یعنی دنبال سه عنصر باشی که به شکلی کنار هم قرار گرفته باشن.و یه مثلث رو تدائی کنه. وقتی سه تا سوژه رو پیدا کردی، سعی کن طوری اونا رو تنظیم کنی که مثلث در جای مناسبی از کادر داشته باشی. این طوری توازن عکس حفظ میشه.

 

eric kim street photography31 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم
پیدا کردن مثلث توی خیابان یه کم سخته اما با تمرین و پشتکار میتونی اونا رو پیدا کنی. و اون وقت میبینی چقدر عکسات قوی تر میشن.

 

 

۳۲- عکس بدون احساس یه عکس بی ارزشه!

خیلی از عکاسان خیابانی رو میشناسم که کارشون توی ترکیب بندی عالیه. اما چون عکسشون فاقد احساس و عاطفه هست، واسه من یه عکس مرده به حساب میاد! اگه میخوای یه عکس خیابانی به یادماندنی بگیری باید احساس، روح، شخصیت و عاطفه رو توش جا بدی. عکس خیابانی باید چیری درباره انسانیت و عواطف انسانی بگه. عکس هایی که از عواطف انسانی میگن هم قلب مخاطب رو درگیر میکنن و هم جایی توی حافظه اش پیدا میکنن.

پس وقتی توی خیابان داری عکس میگیری سعی کن با قلبت عکاسی کنی. دنبال رازها، معماها، ناراحتی ها، تنهایی ها، شوق ها، شادی ها، هیجانها و … باش. بخشی از انسانیت رو ثبت کن.

 

eric kim street photography33 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم

 

۳۳- توی فضای داخلی هم میشه عکس خیابانی گرفت.

خیلی از موقعیت های عالی واسه عکاسی خیابانی در فضاهای داخلی اتفاق می افتن. مثل پاساژها، مراکز خرید، میوه فروشی ها، متروها و … . به نظرم عکاسی توی فضای بسته سخت تره و جرات بیشتری میخواد. چون احتمال اینکه کسی از عکست ناراحت بشه زیاده.

اما در زمانی که هزاران و میلیون ها عکس خیابانی در خیابان گرفته شده، عکاسی در فضاهای بسته ی عمومی، میتونه عکس های متفاوت و جدیدی رو به وجود بیاره.

 

 

۳۴-واسه عکاسی رنگی، نور مناسب خیلی مهمه.

اگه عکاسی رنگی میکنی باید حواست به نور باشه. نور بد توی عکاسی رنگی باعث میشه رنگ ها کدر و بد به نظر بیان و به کلی عکس رو خراب میکنه. پیشنهادم اینه واسه عکاسی رنگی “ساعت طلایی” رو فراموش نکنی: عکاسی در زمان طلوع و غروب آفتاب که نور خیلی مناسب و زاویه داری داره. در بقیه شرایط عکاسی را فلاش رو بهت توصیه میکنم. نور فلاش تاریکی و سایه ها رو پر میکنه و کنتراست عکس رو افزایش میده.

 

 

eric kim street photography35 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم

 

۳۵- عکاسی خیابانی سیاه و سفید معمولا راحت تره!

اگه تازه عکاسی خیابانی رو شروع کردی، عکاسی سیاه و سفید واست بهتره. چرا؟

چون توی عکس سیاه و سفید نیازی به نور عالی و بی نقص نداری، و اگه در تنظیمات نوردهی اشتباه هم کنی کمتر به چشم میاد. علاوه بر این عکاسی سیاه و سفید تو رو بیشتر دنبال سادگی و مینیمالیسم میبره. وقتی عکاسی رنگی میکنی باید درباره هر رنگ و تاثیری که در عکس داره دقت کنی و اما با سیاه و سفید شدن عکس، نکته اصلی روح، ترکیب، کادر و احساسات یه عکس هست.
بهت توصیه میکنم برای ذخیره عکس حالت RAW+JPEG رو انتخاب کنی و نسخه JPEG رو سیاه و سفید تنظیم کنی تا در موقع عکاسی دید بهتری نسبت به صحنه بهت بده. بعدم خیالت راحته که نسخه RAW موجوده و بعدا میتونی روش کار کنی.

 

۳۶- وقتی پرتره خیابانی میگیری، نقاب سوژه رو بردار.

پرتره خیابانی زیرمجموعه ای از عکاسی خیابانی هست. وقتی پرتره خیابانی میگیری، چهره و حالت سوژه اصلی ترین نکته است. برای ترکیب بندی عکس خیابانی پرتره ما از آدم های معمولی عکاسی میکنیم که اکثرا جلوی دوربین احساس راحتی نمیکنن و قرار گرفتن مقابل دوربین باعث استرس و ژست های مصنوعی میشه. اینکه تو بتونی تصویری بدون نقاب از سوژه بگیری خیلی مهمه. در این مواقع سعی کن به سوژه نزدیک بشی و باهاش صحبت کنی تا احساس راحتی کنه و از سوژه تعداد زیادی عکس بگیری و عکسی که احساسی تره و سوژه رو بی نقاب تر نشون میده انتخاب کنی.

 

eric kim street photography portrait36 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم

 

۳۷-خلاف جهت بقیه عکس بگیر.

روزانه هزاران عکس از جاهای دیدنی شهرهای مختلف منتشر میشن که عکاسای خیابانی یا توریستا گرفتن. اگه میخوای عکس متفاوتی بگیری خلاف این کار رو بکن. از جاهایی که دیگران زیاد عکاسی نمیکنن عکاسی کن. به نقاط نه چندان معروف برو مثل بازارهای قدیمی و مناطق بومی نشین و سعی کن با آدما آشنا بشی و ارتباط برقرار کنی و بتونی عکس های بهتر و خاطره سازی بگیری.

 

 

۳۸- خم شو و از بقیه در مقابل آسمان عکس بگیر.

یکی از سخت ترین کارها برای ترکیب بندی عکس خیابانی پیدا کردن پس زمینه ساده ست تا سوژه رو جلوی اون قرار بدی. وقتی توی جاهای شلوغ عکاسی میکنی قرار دادن سوژه جلوی پس زمینه ساده و بدون عنصر مزاحم سخته. یه راه خوب اینه که یه کم خم بشی یا چمباتمه بزنی و آسمان رو پس زمینه سوژه ات بکنی.

البته یه خوبی دیگه چمباتمه زدن اینه که بقیه زیاد متوجهت نمیشن و یا فکر میکنن داری از ساختمونا عکس میگیری.

 

eric kim street photography38 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش چهارم

 

۳۹- از فلاش استفاده کن.

یکی از راه هایی که میشه عکس رو پویاتر و جذاب تر کرد استفاده از فلاشه. میتونی از فلاش دوربینت استفاده کنی یا یه فلاش اکسترنال بگیری. فلاش نور کافی برای فریز کردن سوژه رو بهت میده، کنتراست عکس رو بیشتر میکنه و کمک میکنه عکس فضای دراماتیکی داشته باشه. خیلی از عکاسای خیابانی معروف از فلاش استفاده میکنن مثل Weegee, Bruce Gilden, and Garry Winogrand .
راستی اگه میخوای از فلاش استفاده کنی بهتره دوربین رو روی مود P بذاری تا دوربین دیافراگم و سرعت شاتر رو تعیین کنه.

 

 

۴۰- لباس تیره بپوش.

به نظرم پوشیدن لباس تیره باعث میشه کمتر جلب توجه کنی و مثل یه آدم محلی دیده بشی. خود من موقع عکاسی لباس مشکی میپوشم و چون دوربینم هم مشکی هست، وقتی دوربینم رو میارم بالا که عکس بگیرم کمتر توی چشم میزنه. وقتی جزئی از محیط باشی و جلب توجه نکنی میتونی عکس های طبیعی تر و درام تری بگیری.

 

 

[ادامه دارد … ]

 

 

منبع +

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)