برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

بخش هفتم (پایان)

 

 

بخش سوم

 

۲۱- حتما نیازی نیست از آدما عکس بگیری!

به نظر من عکاسی خیابانی یعنی “روایت انسانیت”. و واسه اینکار نیازی نیست حتما از آدما عکاسی کنی. خیلی چیزای دیگه هم که میتونه نمادی از انسان و عواطف انسانی باشه، و یا داستانی درباره انسان ها روایت کنه.

خود من شیفته عکاسی از مناظر شهری هستم. ترکیبی از دست ساخته های انسان که روایتی از انسانیت رو در خودش داره. حالا شاید در اون عکس انسان وجود داشته باشه و یا چیز دیگه ای که داستانی درباره انسان ها، احساسات ، شادی ها و غم ها و… روایت کنه.

 

۲۲- با عکاسی از یه سوژه شروع کن.

خیلی از عکاسا در شروع کارشون میخوان مثه اساتید عکاسی چندین نفر و یا جسم رو در یه عکس جمع کنن. که این باعث میشه عکس شلوغ باشه و پر از اجسام و انسان ها و اطلاعات که باعث سردرگمی مخاطب بشه.

پس بهت پیشنهاد میکنم با یه پس زمینه ساده و یه سوژه شروع کنی. سعی کن در کادر عکس همه چیز رو حذف کنی تا به یه سوژه، جلو پس زمینه ساده برسی. این تمرین باعث میشه در ترکیب بندی و ساده کردن پیشرفت کنی و کم کم بتونی عکس های پیچیده تر اما بدون پریشانی و آشفتگی بصری بگیری.

 

 

erickim 70 29 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

 

۲۳- حواست به گوشه ها باشه.

به عنوان یه عکاس خیابانی باید تمرکز اصلی ما روی پیدا کردن سوژه های جذاب باشه. اما این کار نباید باعث بشه حواسمون از گوشه ها پرت بشه. گاهی توجه بیش از حد به سوژه باعث میشه از پس زمینه یا لبه های عکس غفلت کنیم و گوشه های عکسمون شلوغ باشه. بعد مجبور میشیم عکس رو کراپ کنیم. اما اگه موقع عکاسی به این نکته توجه کنی عکس های خیلی بهتری میگیری. پس قبل از گرفتن عکس سریع گوشه های عکس رو نگاه کن که اگر جسم ناقصی در اطراف کادر هست حذفش کنی.

 

۲۴- بیشتر از یه عکس بگیر.

یکی از عادت های بد تازه کارا اینه که معمولا از سوژه یه عکس میگیرن و رد میشن. در حالی که به نظر من هر چه بیشتر از یه سوژه عکس بگیری بهتره و بعد میتونی بهترینش رو انتخاب کنی. روی صحنه کار کن. از زوایای مختلف عکس بگیر. میتونی در این حین با سوژه حرف بزنی یا ازش بخوای ژست خاصی بگیره. وقتی از سوژه رد بشی دیگه اون رو واسه همیشه از دست دادی.

خیلی از عکاسای بزرگ تعداد زیادی عکس از یه سوژه میگرفتن. حتی الکس وب، عکاس بزرگ و معروف حتی گاهی تا ۳۰۰ عکس از یه سوژه میگرفت اونم با دوربین آنالوگ فیلمی. اما حالا در عصر دیجیتال گرفتن عکس های زیاد هیچ هرینه اضافی نداره.

 

erickim 70 212 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

 

 

۲۵- سر سوژه رو جدا کن!

مسلما توی عکس سر و چهره سوژه، تاثیر خیلی زیادی روی عکس داره. اما بهت پیشنهاد میکنم سر سوژه رو حذف کنی. سعی کن از بدن، دست ها و پاها عکاسی کنی. حالت دست های خیلی حرف ها واسه گفتن داره. و یا میتونی دوربین رو روی زمین بذاری و از پاها عکس بگیری. عکاسی سوژه با حذف سر باعث میشه عکس رمزآلودگی بیشتری داشته باشه و جای تصور رو برای مخاطب باز میذاره.
سعی کن از بدن توی حالت های مختلف و از زوایا و با پرسپکتیو های متفاوت عکاسی کنی.

 

erickim 70 26 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

 

۲۶- از سوژه عکس بگیر تا وقتی که تو رو ببینه!

این مورد یه تکنیک خیلی جذابه. اینکه تو از یه سوژه که حواسش به تو نیست عکس های متوالی میگیری تا وقتی که به دوربین نگاه کنه. ارتباط چشمی و زل زدن سوژه به دوربین عکس های خیلی جذاب و تاثیرگذاری به وجود میاره. وقتی هم سوژه متوجه تو شد به جای اینکه سرتو بندازی پایین بری بهش لبخند بزن، باهاش چند کلمه حرف بزن و اگه سوالی داشت که چرا عکس میگیری واسش توضیح بده. بخش زیادی از عکاسی خیابانی مهارت ارتباط با دیگران هست.

 

۲۷- عکسات رو از روی پس زمینه و لبه ها قضاوت کن.

گاهی دچار این اشتباه میشم که واسه انتخاب عکس فقط به سوژه نگاه میکنم. شاید واسه تو هم اتفاق افتاده باشه که سوژه رو نگاه میکنی تا جذاب ، واضح و مشخص باشه. اما این نباید باعث بشه از پس زمینه و لبه ها غفلت کنی. اگه برعکس عمل کنی عکس های بهتری رو انتخاب میکنی. اول پس زمینه رو نگاه کن. وجود پس زمینه شلوغ و نامرتب عکس رو خراب میکنه. و بعد لبه های عکس تا تمیز باشه. اون وقت برو سراغ سوژه و ببین چطور ثبت شده. شاید این کار دراوایل باعث بشه خیلی عکس ها با سوژه های خوب رو به خاطر پس زمینه و لبه های بد کنار بذاری اما باعث میشه موقع عکاسی به این موارد دقت کنی و روی پیشرفتت خیلی تاثیر داره.

 

erickim 70 25 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

۲۸- صحنه رو بساز.

تفاوت اصلی عکاسی خیابانی با عکاسی مستند خیابانی و فتوژورنالیسم اینه که توی عکاسی خیابانی تو میتونی توی صحنه دست ببری. واسه ساخت داستان و تاثیرگذاری میتونی واقعیت رو منعکس نکنی. بلکه میتونی همون چیزی که توی ذهنته نشون بدی. میتونی بی طرف نباشی و ایده ها و طرح های ذهنی ات رو پیاده کنی و از اون عکس بگیری.

 

۲۹- با f/8 یا f/16 عکاسی کن.

اگه نمیدونی دیافراگم چیه و چه تاثیری داره اول این مقاله رو بخون: دیافراگم دوربین چیست و در عکاسی خیابانی چطور باید باشد؟

خوب شاید در ابتدا عکاسی با دریچه دیافراگم باز f/1.4 – f/1.8 , … جذاب باشه چون فقط سوژه توی فوکوس هست و بوکه و محو شدگی جذابی به پس زمینه میده اما بعد از مدتی عکسات تکراری میشن. به نظرم بهتره دیافراگم متوسطی رو انتخاب کنی تا علاوه بر سوژه اصلی بخشی از صحنه و پس زمینه هم در فوکوس باشه. علاوه براین در عکاسی خیابانی معمولا سوژه در حال حرکته. پس با بستن دیافراگم و عمق میدان بیشتر احتمال اینکه سوژه خارج از فوکوس باشه کمتر میشه.

 

erickim 70 30 - ۷۰ نکته مهم که هر عکاس خیابانی باید بداند – بخش سوم

 

۳۰- سوژه دورتر رو در فوکوس قرار بده.

وقتی یه کم در عکاسی خیابانی پیشرفت کنی و بخوای از چند لایه عکاسی کنی، مثلا از چند نفر که در فاصله های متفاوت به تو ایستادن، تمرکزت رو بذار تا فوکوس روی سوژه ای باشه که بیشترین فاصله رو باهات داره. مثلا اگه یه نفر در پیش زمینه، یکی در میان زمینه و یکی در پس زمینه باشه ، آخری رو توی فوکوس قرار بده. دو سوژه دیگه میتونن فوکوس یا محو باشن. این طوری عکس حس عمق بهتری داره و مخاطب با دیدن لایه ها انگار قدم در عکس میذاره.

واسه این کار بهت پیشنهاد میکنم از دیافراگم متوسطی مثه f/8 استفاده کنی.

 

 

[ادامه دارد … ]

 

 

منبع +

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)