• ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
۷ نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

۷ نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

آموزش ترکیب بندی عکاسی

۷ نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

سلام

خوبی؟

قبلا درباره قصه گویی و اهمیتش در عکاسی خیابانی حرف زدیم:

قصه گویی در عکاسی خیابانی - نگاهی به آثار آنجلا آمبروسینی
مطالعه

یکی از چیزهایی که در قصه گویی به ما کمک میکنه و میتونه داستان پیچیده تری رو روایت کنه لایه بندی در عکاسی هست.

لایه بندی یا Layering رو اصطلاحا به وجود چندین لایه در عکس با فاصله های متفاوت نسبت به دوربین میگن.

وقتی از لایه بندی حرف میزنیم ناخوداگاه یاد الکس وب میفتیم.

 

لایه بندی در عکاسی چیه؟

چینش صحنه با چندین سوژه در فاصله های متفاوت

وجود لایه های متفاوت در عکس میتونه باعث قوت عکس بشه و بیننده رو به خود جلب کنه.

چشم مخاطب برای دیدن همه چیز، کل عکس رو میچرخه. و بین عناصر مختلف هر لایه دنبال ارتباط و معنا میگرده.

لایه بندی باعث انتقال بهتر احساس لحظه عکاسی و جو حاکم بر صحنه به مخاطب بشه.

لایه بندی به خودی خود عکس کامل و شاخصی به وجود نمیاره، اما میتونه باعث بهتر شدن عکس بشه.

 

البته لایه بندی در عکاسی چیزی فراتر از فقط چیدن عناصر در کادر عکسه.

لایه بندی باید ساختار محکمی داشته باشه.

در عکاسی و همین طور لایه بندی قانونی وجود نداره. اما نکاتی هست که به تجربه ثابت شده اگه در لایه بندی انجام بدی باعث تقویت عکس میشه.

در اینجا ۷ نکته درباره لایه بندی در عکاسی خیابانی رو میخونیم:

 

7 layering tips2 - 7 نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

۱-تعداد سوژه ها و “زمینه ها”

ترکیب عکس به طور کلی به سه سطح تقسیم میشه:
پیش زمینه                  foreground
میانه(میان زمینه)  middle ground
پس زمینه                  background

پیش زمینه به بیننده نزدیکتر و پس زمینه دورتره. فضای بین این دو تا رو میانه میگن.

البته ممکنه عکس لایه های بیشتر از این داشته باشه ، اما این ۳ “زمینه” حداقل تعداد لایه هایی هست که در یه عکس وجود داره.

این سه زمینه به تقسیم و سازماندهی سایر لایه ها در صحنه کمک می کنه.

به عنوان عکاس، موقع ثبت عکس این فاصله ها رو در محیط سه بعدی میبینیم.

اما بیننده، عکس رو به صورت دو بعدی میبینه و این زمینه ها رو با مقیاس ، عمق و نحوه تهیه عکس تشخیص میده.

برای اینکه در عکس هر ۳ “زمینه” دیده بشه، در هر زمینه باید حداقل یه سوژه متمایز وجود داشته باشه.

این نکته در مورد عکس هایی با لایه های بیشتر هم صدق میکنه.

اما به طور کلی، وقتی لایه های مختلف در یه عکس به خوبی مشخص میشن که در هر لایه سوژه یا سوژه های قابل تمایز و بدون هم پوشانی وجود داشته باشن.

راه دیگه برای جداسازی زمینه ها و لایه ها استفاده از لنزهای با زاویه دید عریض(واید) هست.

یه لنز با زاویه باز (کمتر از ۳۵ میلی متر)، باعث تمایز بیشتر لایه ها از هم میشه.

 

7 layering tips3 - 7 نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

۲- تمام کادر عکس رو در نظر داشته باش.

یکی از بزرگترین مشکلات لایه بندی در عکاسی، مشخص کردن چیزایی هست که باید درون کادر قرار بگیرن.

چون فقط یه موضوع و پیش زمینه وجود نداره. ما با چندین موضوع و زمینه روبرو هستیم.

راهنمایی که واست دارم اینه که به تمام لایه های موجود در صحنه نگاه کن.

ببین چطوز میتونی همه سوژه ها و لایه ها رو در عکس در جای مناسب قرار بدی.

در عین حالی که وجود لایه ها و سوژه های مختلف باعث ایجاد هرج و مرج در عکس شده، اما عکسی تمیز و بدون زواید داشته باشی.

باید از هم پوشانی و شلختگی دوری کنی.

هر لایه و هر سوژه باید در جای خودش قرار بگیره. و این طوری زیبایی عکس لایه ای مشخص میشه.

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 6 - مثلث ها
مطالعه

 

۳- نزدیک شو!

برای ثبت یه عکس چند لایه که سوژه ها و عناصر زیادی داره، ممکنه حس کنی باید کمی عقب تر بری تا بتونی همه چیز رو در کادر عکس جمع کنی.

اما اینکار میتونه صمیمیت و احساس حضور در صحنه رو برای مخاطب از بین ببره.

عکاسی از فاصله ممکنه باعث بشه همه چیز در کادر عکس مشخص باشه اما ازحس و حال عکس کم میکنه.

و البته لایه ها هم خیلی در هم فشرده میشن.

 

7 layering tips4 - 7 نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

هرچه نزدیک تر بشی، لایه ها قوی تر و برجسته تر به نظر می رسن و به خوبی حس رو منتقل میکنن.

نزدیک شدن و استفاده از یه لنز واید باعث میشه لایه ها از هم به خوبی متمایز باشن.

و هم احساس نزدیکی و حضور در صحنه رو به مخخاطب منتقل میکنه.

 

۴- پیش زمینه خیلی مهمه!

وقتی به سوژه نزدیک میشی، پیش زمینه عکس مهم تر میشه.

به نظر من، پیش زمینه همون چیزیه که باعث تمایز عکس خوب از عکس بد میشه.

بدون یه عنصر پیش زمینه قوی، عکس لایه ای باعث ایجاد احساس گمگشتگی در عکس میشه. حتی اگه لایه های دیگه قوی باشن.

پس اول مطمئن شو که یه موضوع پیش زمینه قوی داری و اونو در جای مناسب در پیش زمینه قرار دادی.

هنگام استفاده از لنزهای واید، ممکنه احساس کنی که به اندازه کافی به سوژه پیش زمینه نزدیک شدی.

اما بعدا که روی مانیتور عکس رو میبینی، متوجه میشی که به اندازه کافی نزدیک نشده بودی.

بنابراین مطمئن شو که به اندازه کافی نزدیک شدی و سوژه رو در جایی قرار دادی که به نظر میرسه دقیقا جلوی بیننده هست.

 

7 layering tips5 - 7 نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

۵- بدون احساس و عاطفه نمیشه!

برای لایه بندی در عکاسی، چون لایه ها و سوژه های متنوعی را توی قاب قرار دادی، نمیشه تضمین کرد که یک عکس خوب میشه گرفت.

عکس باید توجه مخاطب رو جلب کنه. باید در خودش عاطفه و احساس داشته باشه. وگرنه لایه ها فقط مثه یک فرمول ریاضی خشک و بی احساس می شن.

لایه ها راهی برای سازماندهی عناصر در عکس هستن.

اما به یاد داشته باش ، هنوز هم برای یه عکس خوب احساس و عاطفه لازم داری.

ترکیب بندی در عکاسی خیابانی 5 - کادر افقی یا عمودی
مطالعه

نمونه هایی از چیزایی که باعث اضافه شدن حس و علاقه در عکس میشه:

  • به دنبال یه سوژه باش که بتونه سوژه اصلی عکس باشه. باقی عناصر می تونن اونو پشتیبانی کنن.

          مثلا یه شخصیت جالب رو میبنی. اما به جای اینکه اونو در مرکز قرار بدی و روش فوکوس کنی، عناصر و لایه های دیگه ای رو هم بهش اضافه میکنی.

 

  • دنبال ثبت حالات و حرکات بدن باش. حالات بدن و دست ها میتونه باعث جلب توجه مخاطب به عکس و بقیه لایه ها هم بشه.

 

  • به دنبال یه اتفاق ، یک حرکت یا یه لحظه باش. به پیش زمینه، زمینه میانی و پس زمینه دقت کن.

           هر چیزی باید سر جای خودش باشه و زوایدی وجود نداشه باشه.

          حرکت، اتفاق و لحظه های جذاب در لایه های مختلف می تونن در قصه گویی در عکاسی خیابانی بهت کمک کنن.

 

  • دنبال نور، سایه یا رنگ باش. این عناصر در لایه های مختلف میتونن عکس خوبی رو به وجود بیارن.

 

۶- صبور باش!

گرفتن عکس های لایه ای بدون تفکر و صبر امکان پذیر نیست.

گاهی اوقات صحنه زیبایی با چند لایه میبینی، اما حس میکنی هنوز چیزی برای کامل شدن صحنه باقی مونده.

این طور وقتا بردبار باش و برای کامل شدن عکس صبر کن.

شاید با حرکت، تغییر زاویه و یا اضافه و حذف کردن عناصر بشه یه لایه دیگه ای اضافه کرد.

 

7 layering tips6 - 7 نکته آموزشی در مورد لایه بندی در عکاسی خیابانی

 

یا شاید پیش زمینه و میانه رو داری، اما به چیزی در پس زمینه نیاز داری.

برای لایه بندی در عکاسی به خارج از قاب نگاه کن و ببین چه چیزی رو میشه به صحنه اضافه کرد.

برای ثبت لایه های مختلف صبر و تکیه بر غریزه خیلی مهمه.

 

 

۷- فوکوس باید روی کجا باشه؟

خوب حالا به این نکته میرسیم که در یه عکس لایه دار فوکوس باید کجا باشه؟

از اونجا که همه لایه ها مهم هستن باید نقطه فوکوس دوربین روی کجا قرار بگیره؟

باید روی میانه فوکوس کرد و پیش زمینه و پس زمینه رو کمی تار کرد؟

این مورد واقعا به خودت بستگی داره!

بعضی ها میگن پیش زمینه مهمترین چیزه و باید تمرکز روی اون باشه.

در حالی که برخی دیگه میگن باید پیش زمینه رو قربانی کرد و روی سوژه های داخل تر فوکوس کرد.

میشه از فوکوس چند نقطه ای در تنظیمات دوربین استفاده کرد.

اهمیتی که هر سوژه و لایه در لایه بندی در عکاسی برای تو داره محل فوکوس رو مشخص میکنه.

 

راهنمای ترکيب بندی عکاسی 3 : مثلث طلایی
مطالعه

 

منبع+

به اینا هم یه نگاه بنداز:

8 نظرات

  • سلام
    نکات خیلی خوبی بوو

    • سلام
      سپاس

  • سلام
    توی بخش اول دو بار پیش زمینه نوشتید
    در کل خیلی خوب بود

    • سلام
      تصحیح کردم
      ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز

  • سلام خیلی خوب بود

    • سلام
      ممنونم

  • وبلاگ خیلی خوبی دارید
    مطالب عالی هستند

    • سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.